Automyymälän ja huoltohallin valaisinsaneeraus päätettiin aloittaa, koska ikääntyneen valaistuksen voimakkuus ei ollut automyyntiin riittävä. Projektin urakoi OAT Oy, mukana toteutuksessa olivat Greon Oy ja Sonepar Oulu.

Raikas värilämpötila virkistää myymälän ilmettä

Huonon valaistuksen vaikutus voi olla merkittävä, sillä heikkotasoinen valaistus voi antaa tunkkaisen ja jopa vanhahtavan vaikutelman. – Huonossa valossa hyvätkään autot eivät ole edukseen, muistuttaa projektissa mukana ollut Greon Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Lohilahti hyvän valaistuksen tärkeydestä.

– Kun myydään autoja, värintoiston pitää olla hyvä, painottaa Soneparin avainasiakaspäällikkö Kimmo Pesonen.

Valaisinsaneeraus toi myyntihalliin raikkaan ilmeen

Delta Autolla haluttiinkin korostaa autojen uutuutta, siksi myyntitilojen valaisinsaneeraus oli tärkeää toteuttaa.

Myynnillisten tekijöiden lisäksi valaistuksen uudistuksella haettiin kokonaisvaltaisesti energiatehokkuutta ja huoltohallin puolella myös työskentelymukavuutta.

Monikäyttöinen liiketilojen lineaarivalaisin ja tiivis teollisuusvalaisin

Saneerauksessa päivitettiin yhteensä yli 400 valaisinta. Myyntitiloihin asennettiin kiskoripustuksiin 231 kappaletta Tekno-yleisvalaisimia ja kuusi metriä korkeaan huoltotilaan tuli 208 kappaletta Tekproof– teollisuusvalaisimia, myös nämä kiskoripustuksin.

Integroitu jousikiinnitys on kehitetty asennettavuus edellä

Valaisimissa on ainutlaatuinen integroitu jousikiinnityspari, joka toimii niin, että asennettaessa rungon sisällä olevat jouset nostetaan pystyyn ja napsautetaan kiinni. –  Tekno-valaisimien kiinnitysjärjestelmän kehityksessä kiinnitettiin erityisesti huomiota asennettavuuteen, kertoo Jarmo.

Tämä toiminnallisuus nopeuttaa asennusta ja kun jouset ovat aina valaisimen mukana, ne eivät pääse häviämään työmaalla. Jousien mitoitus on mietitty niin, että ne soveltuvat useisiin valaisinripustuskiskoihin.

– Olemme käyttäneet aikaisemminkin ja Tekno on loistava tuote. Se on erittäin asennusystävällinen, jousikiinnikkeillä valaisinripustinkiskoon kiinnittäminen on erittäin helppoa, kuten myös johdon kytkentä. Muutenkin on laadukas tuote, jolla on hyvät takuut; yhteensä viisi vuotta, joista kaksi on STUL-takuuta, kehuu OAT:n toimialuejohtaja Teemu Honkonen.

Napakka valonjako ja rutkasti lumeneita

Huoltohallissa valaisimet asennettiin kuuteen metriin. Kun valo tulee tältä korkeudelta, valonjaon pitää olla tarpeeksi kapea suhteessa valaisimien sijoitteluun.

Greonin Tekproof-teollisuusvalaisimilla, joissa on korkeahkoon asennukseen soveltuva valonjako ja tehoa 10 000 lumenia, se onnistui. – Vastaavia valaisimia ei ole markkinoilla kovinkaan paljoa, painottaa Jarmo. -Tekproofissa työskentelytasolle tuleva valokeila pysyy kasassa ja terävänä, vaikka valaisin asennettaisiin korkealle, vahvistaa Teemu.

Läpijohdotetut Tekproof-valaisimet oli helppo ketjuttaa isossa hallissa. Koska huollon työpisteitä on seinustoilla, päädyttiin työpistevalaisimissa seinäasennukseen ja sopiva kiinnityssarja löytyi Soneparilta. Varastovalikoimassa on useita valaisimien ripustustarvikkeita ja kiinnikkeitä, esim. säädettävä kulmakiinnikepari snro 4348563.

Näin yhteistyömalli eteni käytännössä

Projekti vietiin läpi Soneparin nelivaiheisen yhteistyömallin avulla.

Valaisinsaneeraus paransi huoltohallin työskentelytasojen valaistusta

1. Alkukartoitus: Selvitettiin valaistuksen lähtö- ja tavoitetasot

Greon kävi OAT:n kanssa tutustumassa kohteen vaatimuksiin ja huomioitaviin yksityiskohtiin. Jarmo katsoi asiaa valaisinvalmistajan näkökulmasta samalla, kun OAT mietti käytännön toteutusta. – Tapaamisessa katsoimme Delta Auton korjaamopäällikön kanssa valaisinvaihdoille sopivat ajankohdat, muistelee Teemu projektin alkua. Käynnin jälkeen Greon, OAT ja Sonepar alkoivat yhdessä miettiä asiakkaalle tehtävää ehdotusta.

Teemu ja Kimmo tuntevat toisensa jo kymmenen vuoden takaa. Pitkä yhteinen tekeminen olikin vahva pohja, jolle oli kiperässä kilpailutilanteessa hyvä rakentaa osapuolten osaamisesta oikeanlainen kokonaisuus. – Sanoisin, että sinnikkyys ja ratkaisukeskeisyys korostuivat tässä projektissa. Käännettiin ja väännettiin yhdessä, mutta lopulta löysimme loppuasiakkaalle oikean ratkaisun, muistelee Jarmo projektia, jossa asiakkaalle räätälöitiin valaisimia.

2. Muutosesitys: Takaisinmaksu-, energia- ja valaistuslaskelmat sekä tarjous

Alkupohdintojen jälkeen Delta Autolle tehtiin valaistus-, takaisimaksu- ja energialaskelmat sekä tarjousehdotus. – Saimme vielä tarjousvaiheessa kilpailijan, mutta hyvällä yhteistyöllä ja ajatustenvaihdolla meidän kolmikkomme sai viilattua voittoisan tarjouksen, kertaa Jarmo.

Muutosesityksessä saneerauksen takaisinmaksuajaksi laskettiin neljä vuotta. Kun energian hinta lähti vuonna 2022 nousuun, takaisinmaksuaika lyheni ja juuri oikeaan aikaan tehty investointi muuttui vieläkin kannattavammaksi. – Monissa paikoissa on edelleen vanhan teknologian valaisimia ja nyt on sitten herätty energiansäästöasioihin. Vaikka satsaus olisi isokin, niin korkeammilla energianhinnoilla se maksaa kyllä itsensä nopeasti takaisin. On myös hyvä pitää mielessä, että elokuussa 2023 markkinoilta poistuu loisteputkia – muistuttaa Jarmo. (Lue muita kirjoituksia aiheesta »)

3. Tilaus: Projektissa hyödynnettiin valmista asiantuntijaverkostoa ja myyjän osaamista

Soneparin myyjien asiantuntijuutta kannatta käyttää sekä suunnittelu- että tilausvaiheissa. Myyjillä on olemassa kattavat toimittajayhteistyöverkostot ja heidän osaamistaan on kyky tunnistaa asiakkaille ne potentiaaliset valaisintoimittajat, joiden tarjonta soveltuu kohteeseen.

– Valaisinmyyjän ammattitaitoa on, että tietää mitä valaistustasoja eri tilat vaativat, muistuttaa Kimmo. Näitä olemassa olevia verkostoja ja myyjän syvää asiantuntemusta hyödynnettiin Delta Auton valaisinsaneerauksessakin.

4. Jälkiseuranta: Valaistusmittauksella varmistettiin onnistunut toteutus

Asennustyön jälkeen tarkastettiin, että asiakkaan asettamat vaatimukset valaistukselle täyttyivät.  – Koska valaistuksen tason kokemus on subjektiivinen, lux-mittaus on tärkeä vaihe; se kertoo totuuden. Teimme mittaukset ennen ja jälkeen asennuksen. Tavoitteet saavutettiin suunnitelman mukaisesti, painottaa Jarmo. 

Myymälästä ja huollosta tulleen asiakaspalautteen sävy on muuttunut valoisammaksi uuden valaistuksen hyvän värintoiston ansiosta.

Tähän päivään sopivia, yhteistyöllä rakennettuja projekteja

Toimivan ja avoimen yhteistyön avulla arkinen tekeminen sujuu myös silloin, kun asioita pitää jumpata. – Minun näkökulmastani projekti oli helppo hoitaa, kuvailee Kimmo yhteistyötä projektin osapuolien välillä.

Mukavan tekemisen lisäksi yhteispeli voi olla myös resurssi. – Koemme tukkuyhteistyön lisäarvoksi, sillä tätä kautta saamme muutaman sata myyjää itsellemme, analysoi Jarmo yhteistyötään Soneparin kanssa.

Voi siis sanoa, että tämän automyymälän valaistus on todellakin yhteystyöllä rakennettu tähän päivään sopivaksi.

Näitä tuotteita Delta Autolle asennettiin

Kuka?

Jarmo Lohilahti / Greon Oy
Kimmo Pesonen / Sonepar Suomi Oy

Jarmo Lohilahti

toimitusjohtaja

Greon Oy

Kimmo Pesonen

avainasiakaspäällikkö

Sonepar Suomi Oy

Teemu Honkonen

toimialuejohtaja – talotekniikka

OAT Oy

Mikä yritys?

Greon Oy on oululainen valaisinfirma, joka on perustettu vuonna 2020. Yrityksellä on osittain maahantuontia ja omaa tuotantoa Oulun seudulla. Yrityksen missio on auttaa sähkösuunnittelijoita onnistumaan valaistussuunnitelmissaan tuotevalintojen ja tarpeeseen soveltuvan tuoteportfoliolla, joka on koottu valitsemalla kestäviä ja kustannustehokkaita valaisimia.

OAT Oy on teollisuuden ja kiinteistösähkön rautainen ammattilainen, joka on perustettu vuonna 1992. Yrityksen asema vakiintui pian luotettavaksi Pohjois-Suomen teollisuuden palvelijaksi. Yritys palvelee teollisuuden yrityksiä ja kiinteistöjä sähköurakointi- ja automaatiotarpeissa.

Lue seuraavaksi

Teksti:
Marja Apunen-Mäkelä / Sonepar Suomi Oy
Kuva:
Greon Oy

Hager - easy ja domovea nyt yhdessä

Hagerin domovea-visualisointiratkaisu on uudistunut.

Boshcin uusi BITURBO-akkuporavasara ja SDS MAX-8X karbiditerät erittäin vaativiin poraustöihin

Boschin uusi akkuporavasara GBH 18V-45 C Professional varustettuna ProCORE 18V 12 Ah:n akulla ja SDS MAX-8X -karbiditerällä on erinomainen yhdistelmä mm.  sähköverkon rakentajille kalliokiinnikkeiden poraamiseen.

Valaisinpistorasiat DCL

Uudet DCL-valaisinpistorasiat Uudet, yleiseurooppalaisen standardin mukaiset, DCL-valaisinpistorasiat tulevat korvaamaan Suomessa perinteisesti käytetyt pistorasiat. Valaisinpistorasioiden käyttö Suomessa on käytetty kolmenkymmenen vuoden ajan asunnoissa asukkaan liitettäväksi tarkoitettujen valaisimien liitäntään valaisinpistokytkimiä eli valaisinpistorasioita ja -pistotulppia. Aikoinaan otettiin käyttöön valaisinpistokytkin, jota käytetään myös muissa Pohjoismaissa. Uudet eurooppalaiset valaisinpistotulpat ja -pistorasiat Myös muualla on havaittu tarve tällaiselle valaisimen liittämiseen tarkoitetulle pistokytkimelle. Uuden ja vanhan pistokytkimen rakenne poikkeavat toisistaan. Vanhan tyypin pistokytkinjärjestelmä sisältää rakenteet luokan 0, I ja II pistotulpille sekä luokan 0 kruunupistotulpalle. Vanhan tyypin pistotulppa on varsin iso ja sitä voi olla hankala saada sopimaan riippuvalaisimen kattokupin sisään. Uusissa asennuksissa saa käyttää vain suojamaadoituskoskettimella varustettuja pistorasioita. Uusi DCL-tyyppi sisältääkin rakenteet vain suojamaadoituskoskettimella varustetulle pistorasialle ja luokan I ja luokan II pistotulpille. Pistorasia on yleensä upporakenteinen, niin että pistotulppa menee kokonaan pistorasian sisään ja lopputulos vie vähän tilaa ja on siistin näköinen. Upporakenteinen pistorasia vie toisaalta tilaa asennusrasiasta ja rajoittaa sen käyttöä haaroittamiseen, ja sen takia on olemassa myös pinta-asennettavia pistorasioita. Vanhan ja uuden pistokytkintyypin välillä voi periaatteessa käyttää adaptereja, mutta vanhan pistokytkintyypin rakenteesta johtuen ne vievät paljon tilaa, eikä niiden käyttö ole suositeltavaa. Uuden ja vanhan rakenteen käyttö Valaisimien valintaa ja asentamista koskevan standardin SFS 6000-5-55 kohdassa 559.5.1 hyväksytään kummankin pistokytkintyypin käyttö. Ajatuksena on ollut, että kun markkinoille tulee uuden pistokytkinjärjestelmän mukaisia valaisimia, se luo kysyntää myös uudentyyppisille pistorasioille. Nyt näyttää, että näitä uudella valaisinpistotulpilla varustettuja valaisimia on tulossa markkinoille. Suomessa ei ole suunnitelmia kieltää vanhantyyppisten valaisinpistorasioiden ja -pistotulppien käyttöä, kuitenkin esitetään seuraavat suositukset: Vanhan tyyppisiä valaisinpistokytkimiä suositellaan käytettäväksi aikaisemmin tehtyjen asennusten korjaus-, laajennus- ja muutostöissä. Kuitenkin vanhan tyypin valaisinpistokytkimien käyttö on sallittu myös uudisrakennuskohteissa. Uudisrakennuskohteissa suositellaan ensisijaisesti käytettäväksi uuden tyyppisiä DCL-pistokytkimiä siten, että kohteeseen toimitetaan myös pistotulpat. Asennuksen suunnittelussa on otettava huomioon uppoasenteisen pistorasian vaatima tila.   [su_table responsive="yes"] Snro Kuvaus Tuotenimi 11 301 00 DCL-ripustuskansi, uppoasennus AKK14 11 301 01 DCL-ripustuskansi, pinta-asennus  AKK15 [/su_table] [siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget][siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget]