Suomessa sähköautojen markkinaosuus on pysynyt verrattain pienenä, mutta nyt kysyntä on alkanut kasvaa vauhdilla.
Vuoden kolmannella neljänneksellä henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli täyssähköautoja 10,4 % ja kasvua edelliseen vuoteen oli peräti 93,6 %. Lokakuussa täyssähköautoja rekisteröitiin ennätysmäärä eli 18,0 % (1193 kpl) ensirekisteröinneistä. Ladattavia hybridejä oli 20,0 % (1324 kpl).* On siis nähtävissä, että lähiaikoina täyssähköjen suosio ohittaa ladattavat hybridit.
Isoin hidaste henkilöautoliikenteen murrokselle lieneekin nyt autojen pitkät toimitusajat: uutta täyssähköautoa joutuu odottamaan jopa vuoden. Osasyy tähän on komponenttipula, mutta kysyntäkin on kasvanut nopeasti viime aikoina maailmanlaajuisesti.
Myös Autoalan tiedotuskeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan kiinnostus hankkia täyssähköauto on selvässä kasvussa. Täyssähköauton voisi hankkia lähiaikoina jopa 30 prosenttia vastaajista. Sähköauton hankintaa jarruttaa eniten epävarmuus toimintamatkasta ja latausmahdollisuuksien puute. Latausmahdollisuus kotona onkin kriittinen tekijä sähköauton hankinnalle. Onneksi lisääntynyt sähköauton lataus kotona onkin räjäyttänyt tarjonnan sinne.
Sähköauton hankkijan kannattaa panostaa latausinfraan. SLO:lta löytyy laaja valikoima sähköautojen latauslaitteita sekä osaamista, palvelua ja vaihtoehtoja. SLO:n sähköauton valintatyökalu on kätevä apuväline sähköauton latausaseman valintaan: sieltä löytyy vaihtoehtoja tällä hetkellä 461! Hakukoneella haet helposti ja nopeasti omakoti- ja mökkikohteisiin sopivat ratkaisut.
Latausasemia asennetaan kovalla vauhdilla ja määrällisesti paljon niin koteihin, taloyhtiöihin kuin työpaikoille ja parkkihalleihin. Haastavinta on valita tähän hetkeen ja tämänhetkisiin tarpeisiin parhaiten soveltuva latausasema.
Kun omakotitalon pihalla ei ole pihakeskusta, auton lämmityspiuha vedetään autotallin tai kodin ulkopistorasiasta, jolloin jatkojohto kiemurtelee koko pihan halki. Kun kaapeli pyörii ajoväylällä ja sen päältä kuljetaan, se on alttiina kivien nirhaumille.
Sähköauton latausasemia rakennetaan yhä enemmän. Usein ne asennetaan ulos, jolloin asennusympäristö on sateen, lumen ja pölyn takia hyvin vaativa. Schneider Electric on tuonut markkinoille nimenomaan sähköauton latauskäyttöön tarkoitetut B-tyypin vikavirtasuojat. Ne tarjoavat parhaan mahdollisen suojan Suomen olosuhteissa.