Sähkösuunnittelijoiden suosikki tehokkaan latauskentän toteutuksessa

Vakioitu ja sähkönumerollinen latausasemien syöttökeskusmallisto latausjakokaappeineen on ollut yksi eniten kiinnostusta herättäneistä uutuuksista UTUn valikoimasta. UTUn latauskeskusmallisto varmistaa riittävää sähköistystä ja latauskentän sähkönsyötön turvallisuutta. Tuotteet on suunniteltu helpottamaan kokonaisvaltaista kohteiden sähkösuunnittelua ja toteutusta niin uudisrakentamisessa kuin saneerauskohteissa.

Erillinen latauskeskus tarvitaan silloin, kun latausasemille ei voida viedä kaapelia suoraan pää- tai nousukeskukselta. On kustannustehokkaampaa tuoda yksi isompi kaapeli pääkeskukselta lähemmäs latauskenttää ja kaapeloida pienemmillä kaapeleilla latauskeskuksilta latausasemille. Kun pysäköintialueelle tarvitaan oma sähkölaitosliittymä, on mittauksen sisältävä syöttökeskus pakollinen.
Turvallinen ja kotimainen UTUn latauskeskus nyt sähkönumerollisena vakiotuotteena
UTUn latauskeskuksen saa lähdöillä 63A / 32A / 16A (vikavirtasuojattuna tai ilman). Lähdöt on toteutettu Hagerin laadukkailla erilliskomponenteilla (johdonsuojakatkaisijat tai yhdistelmäsuojat). Pääkytkimenä on etäohjattava kompaktikatkaisija lämpö-hätä-seis -toiminnolla. Kaikissa keskuksissa on vakiona verkkoanalysaattori ModBus-tiedonsiirrolla sekä laitetilat kuormanhallinnan laitteille. Eristetty ja lämmittimellä varustettu laitetila varmistaa laitteiden toiminnan pakkasella, ja toisaalta jäähdytysmodulit lähtöyksiköissä varmistavat sähkönsyötön jatkuvuutta lämpimissä olosuhteissa.
UTUn latauskeskukset suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa UTUn tuotannossa ja niillä on Avainlippu-merkki.

UTUn latauskeskuksen ominaisuuksia:

  • Sertifioitu keskusrakenne (SGS Fimko)
  • Keskuksen rakenne UTU Ahma (vankkarakenteinen kotelokeskus)
  • Kannet saranoituja kolmiosalvalla
  • Kannessa vakiona verkkoanalysaattori ModBus-tiedonsiirtoväylällä
  • Varaus yliaaltosuodatukselle verkon harmonisia yliaaltoja varten
  • Kaikissa keskuksissa laitetila kuormanhallinnan laitteille
  • Pääkytkimenä Hager H3+ kompaktikatkaisija aukiohjauskelalla (hätä-seis-ohjaus)
  • Lähtövaihtoehdot 63A, 32A tai 16A Hager johdonsuojilla tai yhdistelmäsuojilla
  • M2-malleissa energialaitoksen mittaripaikka ja sinetöintimahdollisuus
  • Keskuksessa vakiona varalähtöjä (C10/C16) muita sähköistystarpeita varten
  • Keskuksessa LED-vikaindikointi ja ylilämpötilalaukaisu (lämpö-hätä-seis)
  • Seinämalleihin saatavilla pintakaappi (suojaovi)
  • Jakokaappeihin tilataan jalusta erikseen

Latausasemien syöttökeskukset ja latausjakokaapit löytyvät vakiotuotteena Soneparin valikoimasta sähkönumeroväliltä 35 006 00 – 35 006 92

UTU

Laadukkaat sähköautojen AC -latauskaapelit Phoenix Contactilta

Sähköisen liikenteen yleistyessä tärkeään asemaan tulee vaihtovirtalataus sekä yksityisellä, että kaupallisella alueella.

Latausasemakeskukset eri tarpeisiin

Autoilun sähköistymisen myötä on tullut tarve löytää sähköautonlatauksen toteuttamiselle nopeita ratkaisuja. Uudet sekä vanhat kiinteistöt ovat haasteen edessä, "miten toteuttaa sähköautojen lataus kustannustehokkaasti?"

Soneparin tuotepäällikkö suosittelee Pikeä

Kun omakotitalon pihalla ei ole pihakeskusta, auton lämmityspiuha vedetään autotallin tai kodin ulkopistorasiasta, jolloin jatkojohto kiemurtelee koko pihan halki. Kun kaapeli pyörii ajoväylällä ja sen päältä kuljetaan, se on alttiina kivien nirhaumille.