Kun ajoneuvojen latauksen tarve asuinrakennuksissa ja työpaikoilla kasvaa, on kohteisiin valittaville tuotteille ja palveluille syytä asettaa korkeat vaatimukset. Jotta ratkaisu on kestävä myös tulevaisuudessa, on hyvä panostaa latausasemiin, jotka kykenevät mittaamaan eri käyttäjien lataamiseen käytettämän energiankulutuksen.

Kun ei tarvita operaattoria – Garolta ratkaisu

Tämä on hinnakas investointi, koska kyseiseen käyttöön valjastetut latausasemat ovat kalliimpia ja operaattori laskuttaa kuukausimaksuja, joskus myös osan ladatusta energiasta. Jos ei ole suoraa tarvetta käyttää operaattoria, tarjoaa GARO kustannustehokkaamman, oikeudenmukaisen ratkaisun. Se mahdollistaa älykkään, turvallisen ja tehokkaan ajoneuvon latauksen esimerkiksi asuinrakennuksissa, työpaikoilla ja parkkihalleissa.

Latausasemat ja pilvipalvelu helpottavat kulutuksen seurantaa ja laskutusta

GAROn ratkaisu hallinnoinnin mahdollistamiseksi on GLB- tai TWIN-latausasemat ja G-Cloud-pilvipalvelu. G-Cloud-pilvipalvelu on helppo ja edullinen kulutusdatan keräyspalvelu, jolla esimerkiksi isännöitsijä pystyy hoitamaan taloyhtiön asukkaiden sähköauton latauksen kulutukseen liittyvän laskutuksen halutuissa aikajaksoissa. Laskutusdataa saadaan kerättyä joko asemakohtaisesti tai käyttäjäkohtaisesti RFID-tägien avulla, mikäli osa asemista on yhteiskäytössä.

Yksi latausasemista varustetaan master-asemaksi WLAN-kortilla, jolla ryhmä liitetään internetiin ja muut latausasemat ketjutetaan master-aseman alle. Kokonaisuuden rakentaminen on helppoa ja kätevää.

Sähköautojen latausaseman rakentamiseen taloyhtiölle on mahdollista hakea ARA-avustusta. Muutostöihin  tukea voi saada toteutuneista kustannuksista 35 % tai tehokannusteella 50 %. 

Laajennettavissa olevan ratkaisun perustamiskustannukset ovat edulliset

Palvelun perustamiskustannukset kohteessa ovat edulliset ja määräytyvät kohteen latausasemaryhmän koon mukaan. Yhteen ryhmään voi liittää 32 GLB-latausasemaa tai 16 TWIN-latausasemaa. Perustamismaksun lisäksi jokaisesta latausasemasta peritään vain muutamien eurojen hintainen kuukausimaksu. G-Cloud on helppo ja edullinen valinta.

Kun GARO-latausasema on liitetty G-Cloud-palveluun, saadaan laadukas latausratkaisu mittaustiedoilla, jotka voidaan jakaa osiin käyttäjän, latausaseman ja ajanjakson mukaan. Tämä lisää houkuttelevuutta sekä asuntoyhtiöissä että työpaikalla. Järjestelmä on hyvin joustava ja tarpeen muuttuessa sitä voidaan laajentaa tai supistaa

  • latausasemien,
  • käyttäjien  tai
  • RFID-tunnisteiden mukaan.

Pilvipalvelu ja operaattoriversiot optioina

Kaikki toimii myös ilman G-Cloudia ja kohde, jossa laite- ja asennusvaatimukset jo täyttyvät, voidaan lisätä G-Cloud-pilvipalveluun myöhemmin.

Vastaavat yllä mainitut latausasemat löytyvät myös operaattoriversioina, mikäli on tarve ja halu käyttää operaattoria. Silloin järjestelmään sopivia latausasemia ovat GLB+ sekä TWIN+ OCPP 1.6 -rajapinnalla.

Garon GLB Twin latausasemat SLO:n verkkokaupasta

GLB Twin | Kaapelilla 2 x Type 2, energianmittaus

Snro Lajimerkki
34 515 53 GTBDCM-T274FC-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 55 GTBDCMW-T274FC-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 56 GTBDCM-T211FC-A 3 x 16 A (2 kpl)
34 515 57 GTBDCMW-T211FC-A 3 x 16 A (2 kpl)

GLB Twin | Pistorasialla 2 x Type 2

Snro Lajimerkki
34 515 50 GTBDC-T274WO-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 51 GTBDC-T274FC-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 58 GTBDC-T222WO-A 3 x 32 A (2 kpl)

GLB Twin | Pistorasialla 2 x Type 2, energianmittaus

Snro Lajimerkki
34 515 52 GTBDCM-T274WO-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 54 GTBDCMW-T274WO-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 59 GTBDCM-T222WO-A 3 x 32 A (2 kpl)
34 515 60 GTBDCMW-T222WO-A 3 x 32 A (2 kpl)

 

ARA-avustusten hyödyntäminen

GAROn GLB- tai TWIN-latausasemat yhdistettynä G-Cloud-pilvipalveluun muodostavat järjestelmän, joka täyttää myös ARAn vaatimukset sähköautojen latausinfra-avustukselle.

ARA myöntää avustuksia asuinrakennuksen omistaville yhteisöille (mm. taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt) sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin.

Avustus on 35 % tai tehokannusteella 50 % toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa. Edellytyksenä avustukselle on, että yhteisö rakentaa valmiuden vähintään viidelle latauspisteelle. Avustusta voi saada myös latauslaitteiden hankintaan. Lue lisää ARAn sivuilta »

Teksti ja kuva: GARO

Laadukkaat sähköautojen AC -latauskaapelit Phoenix Contactilta

Sähköisen liikenteen yleistyessä tärkeään asemaan tulee vaihtovirtalataus sekä yksityisellä, että kaupallisella alueella.

Ensto eFiller, moderni latauslaite kotiin!

Ensto eFiller tekee sähköauton latauksesta helppoa. Se on suunniteltu kotitalouksille ja sisältää vikavirtaa lukuun ottamatta kaiken tarvittavan. Asennettaessa on  huomioitava, että tarvitaan aina lisäksi B-luokan vikavirtasuoja. Ensto eFiller - turvallista kotilatausta Kompakti, seinäasenteinen latauslaite on varustettu kiinteällä kaapelilla. Kun lataat autoasi kotona, sinulla on harvemmin kiire, mutta tarvitset turvallisen ja toimivan latauslaitteen. Sähköauto on yön aikana ladattu täyteen, ja erillistä latausasemakäyntiä ei tarvita. Helppokäyttöinen Yksinkertainen kotilaturi on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja luotettavaksi. Siinä on kiinteä kaapeli, jota on helppo käyttää ja säilyttää. Erillinen pistoolipidike voidaan sijoittaa juuri sinulle sopivaan paikkaan. Helppo asentaa Ensto eFiller on helppo asentaa ja käyttöönotto ei vaadi ihmeitä. Latausvirtaa voidaan rajoittaa vastaamaan kotisi tarpeita. Ensto eFiller takaa tehokkaan ja turvallisen kotilatauksen. Kestävä 100% metallirakenne (IP44) takaa pitkän käyttöiän säätä ja muita ulkoisia uhkia vastaan (IK10). Runko valualumiinia, etupaneeli ruostumatonta terästä Kiinteä latauskaapeli 4,5m 1-vaihe ja 3-vaihe versiot IP44 IK10 Käyttölämpötila -30…+50 °C Seinäasennus Mukana seinäpidike latauspistoolille Tarvitaan vikavirtasuoja B Kiinnostuitko? Kysy lisätietoja myyjältäsi [siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget][siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget]

Sähköautojen latauskeskus auttaa latausinfran suunnittelussa

Kun erilaiset sähkölaitteet ja sähköinen liikenne lisääntyy myös energian tarve kasvaa. UTU on kehittänyt vakioidut latausasemien syöttökeskukset ja latausjakokaapit varmistamaan riittävää sähköistystä ja latauskentän sähkönsyötön turvallisuutta.