Kun ajoneuvojen latauksen tarve asuinrakennuksissa ja työpaikoilla kasvaa, on kohteisiin valittaville tuotteille ja palveluille syytä asettaa korkeat vaatimukset. Jotta ratkaisu on kestävä myös tulevaisuudessa, on hyvä panostaa latausasemiin, jotka kykenevät mittaamaan eri käyttäjien lataamiseen käytettämän energiankulutuksen.
Kun ei tarvita operaattoria – Garolta ratkaisu
Tämä on hinnakas investointi, koska kyseiseen käyttöön valjastetut latausasemat ovat kalliimpia ja operaattori laskuttaa kuukausimaksuja, joskus myös osan ladatusta energiasta. Jos ei ole suoraa tarvetta käyttää operaattoria, tarjoaa GARO kustannustehokkaamman, oikeudenmukaisen ratkaisun. Se mahdollistaa älykkään, turvallisen ja tehokkaan ajoneuvon latauksen esimerkiksi asuinrakennuksissa, työpaikoilla ja parkkihalleissa.
Latausasemat ja pilvipalvelu helpottavat kulutuksen seurantaa ja laskutusta
GAROn ratkaisu hallinnoinnin mahdollistamiseksi on GLB- tai TWIN-latausasemat ja G-Cloud-pilvipalvelu. G-Cloud-pilvipalvelu on helppo ja edullinen kulutusdatan keräyspalvelu, jolla esimerkiksi isännöitsijä pystyy hoitamaan taloyhtiön asukkaiden sähköauton latauksen kulutukseen liittyvän laskutuksen halutuissa aikajaksoissa. Laskutusdataa saadaan kerättyä joko asemakohtaisesti tai käyttäjäkohtaisesti RFID-tägien avulla, mikäli osa asemista on yhteiskäytössä.
Yksi latausasemista varustetaan master-asemaksi WLAN-kortilla, jolla ryhmä liitetään internetiin ja muut latausasemat ketjutetaan master-aseman alle. Kokonaisuuden rakentaminen on helppoa ja kätevää.
Sähköautojen latausaseman rakentamiseen taloyhtiölle on mahdollista hakea ARA-avustusta. Muutostöihin tukea voi saada toteutuneista kustannuksista 35 % tai tehokannusteella 50 %.
Laajennettavissa olevan ratkaisun perustamiskustannukset ovat edulliset
Palvelun perustamiskustannukset kohteessa ovat edulliset ja määräytyvät kohteen latausasemaryhmän koon mukaan. Yhteen ryhmään voi liittää 32 GLB-latausasemaa tai 16 TWIN-latausasemaa. Perustamismaksun lisäksi jokaisesta latausasemasta peritään vain muutamien eurojen hintainen kuukausimaksu. G-Cloud on helppo ja edullinen valinta.
Kun GARO-latausasema on liitetty G-Cloud-palveluun, saadaan laadukas latausratkaisu mittaustiedoilla, jotka voidaan jakaa osiin käyttäjän, latausaseman ja ajanjakson mukaan. Tämä lisää houkuttelevuutta sekä asuntoyhtiöissä että työpaikalla. Järjestelmä on hyvin joustava ja tarpeen muuttuessa sitä voidaan laajentaa tai supistaa
latausasemien,
käyttäjien tai
RFID-tunnisteiden mukaan.
Pilvipalvelu ja operaattoriversiot optioina
Kaikki toimii myös ilman G-Cloudia ja kohde, jossa laite- ja asennusvaatimukset jo täyttyvät, voidaan lisätä G-Cloud-pilvipalveluun myöhemmin.
Vastaavat yllä mainitut latausasemat löytyvät myös operaattoriversioina, mikäli on tarve ja halu käyttää operaattoria. Silloin järjestelmään sopivia latausasemia ovat GLB+ sekä TWIN+ OCPP 1.6 -rajapinnalla.
Garon GLB Twin latausasemat SLO:n verkkokaupasta
GLB Twin | Kaapelilla 2 x Type 2, energianmittaus
Snro
Lajimerkki
34 515 53
GTBDCM-T274FC-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 55
GTBDCMW-T274FC-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 56
GTBDCM-T211FC-A 3 x 16 A (2 kpl)
34 515 57
GTBDCMW-T211FC-A 3 x 16 A (2 kpl)
GLB Twin | Pistorasialla 2 x Type 2
Snro
Lajimerkki
34 515 50
GTBDC-T274WO-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 51
GTBDC-T274FC-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 58
GTBDC-T222WO-A 3 x 32 A (2 kpl)
GLB Twin | Pistorasialla 2 x Type 2, energianmittaus
Snro
Lajimerkki
34 515 52
GTBDCM-T274WO-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 54
GTBDCMW-T274WO-A 1 x 32 A (2 kpl)
34 515 59
GTBDCM-T222WO-A 3 x 32 A (2 kpl)
34 515 60
GTBDCMW-T222WO-A 3 x 32 A (2 kpl)
ARA-avustusten hyödyntäminen
GAROn GLB- tai TWIN-latausasemat yhdistettynä G-Cloud-pilvipalveluun muodostavat järjestelmän, joka täyttää myös ARAn vaatimukset sähköautojen latausinfra-avustukselle.
ARA myöntää avustuksia asuinrakennuksen omistaville yhteisöille (mm. taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt) sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin.
Avustus on 35 % tai tehokannusteella 50 % toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa. Edellytyksenä avustukselle on, että yhteisö rakentaa valmiuden vähintään viidelle latauspisteelle. Avustusta voi saada myös latauslaitteiden hankintaan. Lue lisää ARAn sivuilta »
Ensto eFiller tekee sähköauton latauksesta helppoa. Se on suunniteltu kotitalouksille ja sisältää vikavirtaa lukuun ottamatta kaiken tarvittavan. Asennettaessa on huomioitava, että tarvitaan aina lisäksi B-luokan vikavirtasuoja.
Ensto eFiller - turvallista kotilatausta
Kompakti, seinäasenteinen latauslaite on varustettu kiinteällä kaapelilla. Kun lataat autoasi kotona, sinulla on harvemmin kiire, mutta tarvitset turvallisen ja toimivan latauslaitteen. Sähköauto on yön aikana ladattu täyteen, ja erillistä latausasemakäyntiä ei tarvita.
Helppokäyttöinen
Yksinkertainen kotilaturi on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja luotettavaksi. Siinä on kiinteä kaapeli, jota on helppo käyttää ja säilyttää. Erillinen pistoolipidike voidaan sijoittaa juuri sinulle sopivaan paikkaan.
Helppo asentaa
Ensto eFiller on helppo asentaa ja käyttöönotto ei vaadi ihmeitä. Latausvirtaa voidaan rajoittaa vastaamaan kotisi tarpeita. Ensto eFiller takaa tehokkaan ja turvallisen kotilatauksen.
Kestävä
100% metallirakenne (IP44) takaa pitkän käyttöiän säätä ja muita ulkoisia uhkia vastaan (IK10).
Runko valualumiinia, etupaneeli ruostumatonta terästä
Kiinteä latauskaapeli 4,5m
1-vaihe ja 3-vaihe versiot
IP44
IK10
Käyttölämpötila -30…+50 °C
Seinäasennus
Mukana seinäpidike latauspistoolille
Tarvitaan vikavirtasuoja B
Kiinnostuitko?
Kysy lisätietoja myyjältäsi
[siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget][siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget]
Olen autoillut hybridilläni Etelä-Suomen kaupunkiympäristössä nyt noin vuoden ajan. Kokemus on ollut ennen kaikkea positiivinen. En pysty kuvittelemaan itselleni enää sellaista autoa, jossa ei olisi sähkömoottoria. Sen tarjoama vääntö ja reagointinopeus tuovat mukavuutta, mistä en ole enää valmis luopumaan. Toistaiseksi latausta tarjoavilta toimijoilta puuttuu yhdenmukaiset toimintaperiaatteet. Valitettavasti se rajaa sähkömoottorilla ajamiani kilometrejä.