Kiiltävä täyssähköinen Mercedes Benz saa sähköä akkuihinsa tyylikkään huomaamattomasta latausasemasta. Lue tyytyväisen kotilatausaseman omistajan käyttökokemuksista ja siitä, kuinka juuri Charge Amps Halo-latausasemaan päädyttiin.

Auton sähköistyminen toi kotipihalle latausaseman

Nurmijärven Sähkön verkkojohtaja Osmo Karvonen asensi Nurmijärvellä sijaitsevan omakotitalonsa pihaan kotilatausaseman siinä vaiheessa, kun talouteen hankittiin täyssähköauto. Siirtyminen täyssähköautoon oli luonteva valinta, sillä Osmon työpaikalla on erinomaiset sähköauton latausmahdollisuudet. Tämä siksi, että verkkoyhtiöllä on ollut jo pitkään hybridejä ja sähköautoja yrityksen työkäytössä.

Tärkein valintaan vaikuttanut kriteeri oli dynaaminen kuormanhallinta

Ennen päätöksentekoa Osmo kysyi neuvoa Soneparin tuotepäällikkö Jyrki Penttiseltä, joka esitteli omakotitaloon sopivia vaihtoehtoja eri toimittajilta.  

Osmo päätyi vertailun lopputuloksena hinnaltaan erittäin kilpailukykyiseen Charge Ampsin Haloon. Vaihtoehdoissa olisi ollut isompiakin latausasemia, mutta valituksi tuli kuitenkin 11 kW, koska se on Osmon sähköauton maksimilataus vaihtovirralla. – On turhaa ylimitoittaa latausta, muistuttaa Osmo.

Tärkein valintaan vaikuttanut tekijä oli dynaaminen kuormanhallinta, sillä se huomioi kiinteistön kokonaissähkönkäytön ja laite ohjaa autolle aina maksimin latausvirran, mitä jää kiinteistön pääsulakkeen ja muun käytön välisestä erotuksesta.

Dynaaminen kuormanhallinta huolehtii siitä, että kiinteistön kokonaiskuorma ei ylitä pääsulakkeen suuruutta, joten esimerkiksi lämminvesivaraajan, pesukoneen, saunan ja kiinteistön sähkölämmityksen yhtäaikainen käyttö eivät pääse kasvattamaan kokonaiskuormaa sulakkeelle liian suureksi. Latauskuormaa voi ohjata myös kellon mukaan.

Vertailussa latausasemissa arvostettiin dynaamisen kuormanhallinnan lisäksi

  • ulkonäköä,
  • pilvipalveluita, joilla voi seurata latausaseman toimintaa ja
  • mahdollisuutta yhdistää latausasema omaan aurinkovoimalaan.
Osmo Karvonen esittelee Charge Amps Halo -sovelluksesta saatavaa tietoa
Kuva 1: Osmo Karvonen esittelee Charge Ampsin sovelluksesta saatavaa tietoa

Charge Ampsilta on tulossa pörssisähköhintoihin perustuva latauksen ohjaus. – Odotan malttamattomana pörssisähköohjausta, jolloin saan optimoitua latauskustannukset määrätylle tasolle, mainitsee Osmo.  Myös vanhemmat latausasemat päivittyvät aina uusimpaan versioon verkon yli.

Charge Amps Halo
Kuva 2: Mahtuu myös ahtaampiin asennuspaikkoihin

Ruotsissa suureen suosioon noussut Halo on kompakti ja monipuolisesti palveleva latausasema

Muotoilultaan tyylikkäässä latausasemassa on vakiovarusteena riittävän pitkä kiinteä latauskaapeli (7,5 m), jolloin isonkin auton voi parkkeerata keula tai perä edellä ja 16 ampeerin schuko-pistorasia laitteen alareunassa. Sitä voi hyödyntää esimerkiksi auton esilämmityksessä ja imuroinnissa sekä sähköpyörän latauksessa ja voi siihen liittää vaikkapa kyläilevän ystävän autonkin latautumaan.

Charge Amps Halo on myös pienikokoinen, jolloin se on helppo sijoittaa myös ahtaisiin paikkoihin, mikä antaa valinnanvapautta asennuspaikalle vanhemmissa kohteissa.

Charge Amps Halo ssa on myös schukopistoke
Kuva 3: Halosta löytyy schuko-pistorasiakin

Koska Halossa on DC-suoja integroitu asemaan, vikavirtasuojaksi käy edullisempi A-luokan suoja.

– Latauspiuhan saa kierrettyä talteen laitteen ympärille, eikä se jää maahan lojumaan. Lisäksi latausaseman toimintaa voi seurata helppokäyttöisellä sovelluksella, kiittelee Osmo Halon arkielämää keventäviä ominaisuuksia.

Sovellus on helppolukuinen Sovellus on helppolukuinen Sovellus on helppolukuinen

Kuva 4: Charge Amps -sovellus on helppolukuinen.

Asentajalle tarjolla erinomaiset tekniset ohjeistukset ja tuki

Loppukäyttäjälle kauniisti muotoiltu tuote on oikea silmäkarkki, tarkkaan mietityt yksityiskohdat helpottavat arkikäyttöä ja käyttömukava sovellus tarjoaa hyödyllistä tietoa.

Ja erinomainen tuote on myös asentajalle. Charge Ampsilta saa nimittäin loistavat tekniset ohjeistukset, asentajakoulutuskurssit ja teknistä tukea. Kaikki tarvittavat dokumentit löytyvät myös suomeksi.

Asennustyön toteutti valtuutettu sähköurakoitsija vuoden 2023 toukokuun lopulla.  – Olen ollut valintaan ja asennustyöhön erittäin tyytyväinen, toteaa Osmo.

Pilvipalvelulla voi seurata omaa sähkönkäyttöään

Laitteet liitetään kodin laajakaistaverkkoon (wifi), jotta latausasemasta saadaan lataustietoa sovellukselle.

Asennuksen jälkeen käyttäjä voi tehdä säädöt ja saa tarvitsemansa raportit palveluntarjoajan sovelluksesta. Pilvipalvelusta pystyy tulostamaan muun muassa kulutusraportit ilmoitettuihin sähköpostiosoitteisiin, mikä helpottaa täysautoedun hallinnointia myös sähköautojen osalta. Charge Ampsin sovellus toimii sekä Androidilla että IOSilla.

– Onhan se mukavaa, kun pystyy omalla pihalla lataamaan autonsa ympäristöystävällisesti, toteaa Osmo lopuksi.

Tutustu Charge Amps -tuotteistoon Soneparin verkkokaupassa »

Lue seuraavaksi

💎 Sonepar palvelee monipuolisesti projektituotteiston hankinnoissa

💎 Jokelassa valmistuu artesaaniolutta aurinkoenergialla

 


Teksti ja kuvat: Marja Apunen-Mäkelä / Sonepar Suomi Oy

 

Ravera tehostaa toimintaansa SLO:n materiaalitoimitusten avulla

Sähkö- ja kuituverkon sekä tie- ja katuvalaistuksen suunnitteluun, rakentamiseen, käyttöön ja kunnossapitoon erikoistunut Ravera pyrkii maan tehokkaimmaksi

Helsingin Scandic Grand Central -hotelliin erikoishankintoja ja aikataulukriittisiä toimituksia

Projektissa mukana urakoinut Aro Systems Oy luotti valaisimien hankinnoissa ja kapean aikaikkunan toimituksissa pitkäaikaiseen kumppanuuteen SLO:n kanssa

SLO:n materiaalitoimitukset takaavat Borealis Polymersin toimintavarmuuden

Borealis Polymersin muovi- ja petrokemian tehtaiden ympärivuorokautinen toiminta sekä eri-ikäiset tehtaat ja muuntamot edellyttävät omat,