Myös Suomessa autojen tankkaus siirtyy huoltoasemilta kotipihoille ja erilaisille pysäköintipaikoille. Sähköautojen akustoihin tankataan tasavirtaa, joka muunnetaan verkosta auton omalla latauslaitteella, kytkemällä auto latauskaapelilla AC-latausrasiaan tai tasavirtana suoraan DC-latausaseman latauskaapelilla akustoon.

ABB:n kattava kokonaisuus erilaisiin kohteisiin

Tavallisen pistorasian sijaan pitää lataukseen käyttää Mode 3- tai 4-latausasemaa, koska latauskuorma on pitkäjaksoinen. Lisäksi lataustehot ovat akustojen kapasiteettien kasvun myötä nousussa.

Latausjärjestelmän suunnittelu ja toteutus

Kaikissa erikokoisissa latausjärjestelmäprojekteissa tulee selvittää kolme keskeistä muuttujaa:

  1. riittääkö kapasiteetti (tarvitaanko kuormanhallintaa),
  2. latauksen valvonta (kWh-mittaus/käyttäjä) ja
  3. laajennettavuus (tulevaisuuden maksimitarve).

Löydät lisätietoja ja tukea latausjärjestelmän toteutukseen suunnittelijan oppaasta >>täältä<<

Päivitä tarvittaessa suojaukset ja kaapeloinnit

Latausrasian asennuksen yhteydessä tulee tarvittaessa päivittää suojaukset ja kaapeloinnit. Yhden latauspisteen toteutuksessa valitaan esimerkiksi:

  • johdonsuoja-automaatti S203-C32 (Snro 3210632),
  • vikavirtasuoja Type A F204A-40/0.03 (Snro 3259440),
  • oikeantyyppinen ja oikein mitoitettu 5-johdinsyöttökaapeli,
  • tarvittaessa 4-johdinohjauskaapeli + apurele (kuorman pudotukselle) sekä
  • EVLunic B+ (Snro 3413504) latausrasia Type 2 kiinteällä kaapelilla.

Maksimi latausvirta asetetaan latausrasiaan DIP-kytkimillä asennuksen yhteydessä.

Laajat järjestelmät kolmella jaollisia

Laajemmissa järjestelmissä latauspisteiden määrä tulee olla kolmella jaollinen, järjestelmä on kolmivaiheinen ja vaiheiden vuorottelu toteutettu oikeassa järjestyksessä. Latausjärjestelmän ytimenä on vakioitu ABB eVc-latauskeskus 15:sta latauspisteelle (Snro 3413536).

Pilvipalveluvapaa

Nimettyjen paikkojen latauksen valvonta ABB B23 kWh-mittareilla ja EQmatic-raportoinnilla isännöitsijän/ yrityksen sähköpostiin - itsenäisesti ja paikallisesti - ilman pilvipalvelua.

Kapasiteetin ollessa rajallinen voidaan älykäs kuormanhallinta toteuttaa laitetasolla paikallisesti Master Slave periaatteella. Monimuotoisempi latausjärjestelmä vastaavasti onnistuu käyttämällä paikallista tietokantaohjausta tai osana KNX-taloautomaatiota.

Soveltuvat latausrasiat

Latausrasioiksi (1 - 15) voidaan valita EVLunic Pro varustettuna RFID-lukijalla & Type 2-pistorasialla (Master Snro 34 135 25, Slave Snro 34 135 07). Tarvittaessa esim. kauppapaikan latausjärjestelmä voidaan liittää myös pilvipalveluun.

Mitä uutta?

Ladattavien hybridien ja täyssähköautojen rekisteröintimäärät ovat kasvussa ja vastaavasti latauspisteet laajenemassa yksittäisten sijaan latausjärjestelmiksi.

Ratkaisut eri kokoisiin järjestelmätarpeisiin

Kaikkiin erikokoisiin latausjärjestelmiin löytyy ABB:n kattavasta tarjonnasta kaikki tarpeellinen, kuten vakioidut latauskeskukset, pienjännitekomponentit keskusten täydennyksiin, DC- ja AC -latausasemat, latausrasioiden jalustat ja kaapelijakokaapit:

  • eVc-latauskeskus A 6 laajennettavissa 9/12/15 latauspisteelle
  • eVc-latauskeskus A 15 EQ ETH raportoinnilla
  • Terra 54 HV CJG 50 kW DC-pikalatausasema Mode 4
  • DC wall box 24 kW DC-pikalatausrasia Mode 4
  • EVLunic B+ ja Pro 2 - 22 kW AC latausrasiat Mode 3
  • CapWP ja CapD kiinnikeadapterit 60mm putkiasennus
  • eXtreme jalustat ja RFID-kortit

 

Mitä tulee huomioida latausratkaisua suunnitellessa?

  • AC-latauksessa kiinteällä latauskaapelilla ja Type 2 -pistokkeella varustettu latausrasia on merkittävästi mukavampi käyttää, toisaalta paras yhteensopivuus saavutetaan latausrasialla missä on Type 2 -latauspistorasia
  • Pysäköintiruudut tulee olla normaalia leveämmät, koska latausvastakkeet usein sijaitsevat sähköautojen etu-/takasivuilla
  • Latauskeskuksen ja latausrasian väliset kaapelit mitoitetaan ilman tasauskertoimia ja asennetaan säteittäisesti. Virta Business on latauspalvelu julkiseen lataukseen – kaikki sähköautoilijat voivat käyttää latauspistettä Virran asiakkuudella tai kertamaksulla. Virta Kiinteistö on latauspalvelu yksityiseen lataamiseen – esimerkiksi taloyhtiöille ja työpaikoille, jossa latauspisteen käyttöoikeus halutaan rajoittaa tietyille käyttäjille. Virta Koti on kuluttaja-asiakkaille suunnattu latauspalvelu esimerkiksi omakoti- tai rivitalokiinteistöihin.

Teksti:
Jukka Mäkinen/ ABB ja Jyrki Penttinen/ SLO
Kuva:
Timo Kauppila / ABB

Teollisuuden saattolämmitys

Suomessa talvi vaikuttaa teollisten kohteiden toiminallisuuteen.  Saattolämmityksellä minimoidaan huoltovälit ja varmistetaan toimivat prosessit silloin, kun toimintaympäristö on haastava kylmyyden takia. Tässä kirjoituksessa käymme läpi saattolämmityksen sähköisiä ratkaisuja.

Ikuinen merkintä mahdollistaa kaapelin kierrätyksen

Nexans on yli 20 vuoden ajan pyrkinyt helpottamaan kaapeliden kierrätystä ja nähnyt sen luonnollisena osana tuotekehitystä.

Näin jaat taloyhtiön nettiyhteyden parkkihallin latausasemille

Sähköautot, hybridit ja niiden latausasemat yleistyvät taloyhtiöiden parkkihalleissa. Tämä tarkoittaa yleensä samalla sitä, että parkkihalliin tarvitaan toimiva WiFi-yhteys. Taloyhtiöllä on jo taloyhtiönetti, mutta WiFi-verkko parkkihallista puuttuu. Mikä avuksi? Wi-Tek WI-AP315 hoitaa homman.