Myös Suomessa autojen tankkaus siirtyy huoltoasemilta kotipihoille ja erilaisille pysäköintipaikoille. Sähköautojen akustoihin tankataan tasavirtaa, joka muunnetaan verkosta auton omalla latauslaitteella, kytkemällä auto latauskaapelilla AC-latausrasiaan tai tasavirtana suoraan DC-latausaseman latauskaapelilla akustoon.

ABB:n kattava kokonaisuus erilaisiin kohteisiin

Tavallisen pistorasian sijaan pitää lataukseen käyttää Mode 3- tai 4-latausasemaa, koska latauskuorma on pitkäjaksoinen. Lisäksi lataustehot ovat akustojen kapasiteettien kasvun myötä nousussa.

Latausjärjestelmän suunnittelu ja toteutus

Kaikissa erikokoisissa latausjärjestelmäprojekteissa tulee selvittää kolme keskeistä muuttujaa:

  1. riittääkö kapasiteetti (tarvitaanko kuormanhallintaa),
  2. latauksen valvonta (kWh-mittaus/käyttäjä) ja
  3. laajennettavuus (tulevaisuuden maksimitarve).

Löydät lisätietoja ja tukea latausjärjestelmän toteutukseen suunnittelijan oppaasta >>täältä<<

Päivitä tarvittaessa suojaukset ja kaapeloinnit

Latausrasian asennuksen yhteydessä tulee tarvittaessa päivittää suojaukset ja kaapeloinnit. Yhden latauspisteen toteutuksessa valitaan esimerkiksi:

  • johdonsuoja-automaatti S203-C32 (Snro 3210632),
  • vikavirtasuoja Type A F204A-40/0.03 (Snro 3259440),
  • oikeantyyppinen ja oikein mitoitettu 5-johdinsyöttökaapeli,
  • tarvittaessa 4-johdinohjauskaapeli + apurele (kuorman pudotukselle) sekä
  • EVLunic B+ (Snro 3413504) latausrasia Type 2 kiinteällä kaapelilla.

Maksimi latausvirta asetetaan latausrasiaan DIP-kytkimillä asennuksen yhteydessä.

Laajat järjestelmät kolmella jaollisia

Laajemmissa järjestelmissä latauspisteiden määrä tulee olla kolmella jaollinen, järjestelmä on kolmivaiheinen ja vaiheiden vuorottelu toteutettu oikeassa järjestyksessä. Latausjärjestelmän ytimenä on vakioitu ABB eVc-latauskeskus 15:sta latauspisteelle (Snro 3413536).

Pilvipalveluvapaa

Nimettyjen paikkojen latauksen valvonta ABB B23 kWh-mittareilla ja EQmatic-raportoinnilla isännöitsijän/ yrityksen sähköpostiin - itsenäisesti ja paikallisesti - ilman pilvipalvelua.

Kapasiteetin ollessa rajallinen voidaan älykäs kuormanhallinta toteuttaa laitetasolla paikallisesti Master Slave periaatteella. Monimuotoisempi latausjärjestelmä vastaavasti onnistuu käyttämällä paikallista tietokantaohjausta tai osana KNX-taloautomaatiota.

Soveltuvat latausrasiat

Latausrasioiksi (1 - 15) voidaan valita EVLunic Pro varustettuna RFID-lukijalla & Type 2-pistorasialla (Master Snro 34 135 25, Slave Snro 34 135 07). Tarvittaessa esim. kauppapaikan latausjärjestelmä voidaan liittää myös pilvipalveluun.

Mitä uutta?

Ladattavien hybridien ja täyssähköautojen rekisteröintimäärät ovat kasvussa ja vastaavasti latauspisteet laajenemassa yksittäisten sijaan latausjärjestelmiksi.

Ratkaisut eri kokoisiin järjestelmätarpeisiin

Kaikkiin erikokoisiin latausjärjestelmiin löytyy ABB:n kattavasta tarjonnasta kaikki tarpeellinen, kuten vakioidut latauskeskukset, pienjännitekomponentit keskusten täydennyksiin, DC- ja AC -latausasemat, latausrasioiden jalustat ja kaapelijakokaapit:

  • eVc-latauskeskus A 6 laajennettavissa 9/12/15 latauspisteelle
  • eVc-latauskeskus A 15 EQ ETH raportoinnilla
  • Terra 54 HV CJG 50 kW DC-pikalatausasema Mode 4
  • DC wall box 24 kW DC-pikalatausrasia Mode 4
  • EVLunic B+ ja Pro 2 - 22 kW AC latausrasiat Mode 3
  • CapWP ja CapD kiinnikeadapterit 60mm putkiasennus
  • eXtreme jalustat ja RFID-kortit

 

Mitä tulee huomioida latausratkaisua suunnitellessa?

  • AC-latauksessa kiinteällä latauskaapelilla ja Type 2 -pistokkeella varustettu latausrasia on merkittävästi mukavampi käyttää, toisaalta paras yhteensopivuus saavutetaan latausrasialla missä on Type 2 -latauspistorasia
  • Pysäköintiruudut tulee olla normaalia leveämmät, koska latausvastakkeet usein sijaitsevat sähköautojen etu-/takasivuilla
  • Latauskeskuksen ja latausrasian väliset kaapelit mitoitetaan ilman tasauskertoimia ja asennetaan säteittäisesti. Virta Business on latauspalvelu julkiseen lataukseen – kaikki sähköautoilijat voivat käyttää latauspistettä Virran asiakkuudella tai kertamaksulla. Virta Kiinteistö on latauspalvelu yksityiseen lataamiseen – esimerkiksi taloyhtiöille ja työpaikoille, jossa latauspisteen käyttöoikeus halutaan rajoittaa tietyille käyttäjille. Virta Koti on kuluttaja-asiakkaille suunnattu latauspalvelu esimerkiksi omakoti- tai rivitalokiinteistöihin.

Teksti:
Jukka Mäkinen/ ABB ja Jyrki Penttinen/ SLO
Kuva:
Timo Kauppila / ABB

Sonepar tuotekehitti Steran kanssa jakokaappien rakennetta

Yhteistyö Steran kanssa on johtanut parannuksiin jakokaapeissa. Suunnittelussa on huomoitu parempi käytettävyys ja soveltuvuus markkinatarpeeseen.

Miten prosessit liittyvät hyvään asiakaskokemukseen?

Harvemmin sitä tulee ajatelleeksi, mutta lähes aina hyvän asiakaskokemuksen taustalla on pitkälle hiottu ja lukuisia kertoja testattu prosessi, mikä takaa kerta toisensa jälkeen korkealaatuisia kohtaamisia. Näissä tapahtumat, tehtävät ja järjestelmät yhdistyvät asiakkaalle arvoa tuottavaksi kokonaisuudeksi.

Nyt on energiatehokkuusremontin aika

Rakennusten hiilijalanjäljestä jopa 75% syntyy käytön aikana. Rakennusten energiatehokkuuden parantaminen on keskeinen keino pienentää energiankulutusta ja siten auttaa ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.   Ratkaisevassa roolissa on rakennusten käytönaikainen energiatehokkuus Korjaamisen tarve ei katoa poikkeustilanteessa minnekään, joten myös nyt on oikea aika tehdä kiinteistöjen energiaremontteja. Varsinkin omakotitaloissa pystyy jo pienillä teoilla vähentämään energiankulutusta. Energiatehokkuus on myös osa huoltovarmuutta, koska se parantaa energiaomavaraisuuttamme. Valtiolta avustusta energiaremonttiin Valtio antaa energia-avustuksia remontteihin, jolloin yhä useammalla on taloudellinen mahdollisuus parantaa oman kodin tai taloyhtiön tehokkuutta. Jokainen korjattu rakennus on askel kohti hiilineutraalimpaa Suomea. Lisäksi toimiva sähköistys lisää helppoutta, hyvinvointia ja kiinteistön turvallisuutta. Älykkäät talotekniset ratkaisut kehittyvät vinhaa vauhtia Digitalisaatio ja rakennusautomaatiojärjestelmät tarjoavat valtavat mahdollisuudet kiinteistöalalle. Älykkäät rakennukset ovat kohta keskuudessamme, koska ihmiset haluavat helppoa, turvallista, energiaa säästävää ja vähäpäästöistä elämäntapaa. Parempaa valoa uudella LED-tekniikalla Älykäs teknologia mahdollistaa myös kustannusten, resurssien ja energian säästön infrassa, rakentamisessa ja liikenteessä. Valaistusremontilla saadaan säästöjä käyttökustannuksiin ja parannetaan valaistuksen määrää ja laatua valitsemalla uutta led-tekniikkaa. Uusimalla niin ulko- kuin sisävalaistus säädettäviin ja pitkäikäisiin led-valaisimiin, tilan viihtyisyys paranee ja hiilijalanjälki pienenee. Sivutuotteena positiivinen yrityskuva ja mukavammat työolosuhteet Vähäpäästöisyys ja energiatehokkuus ovatkin nyt yritystenkin liiketoiminnan ytimessä, joten toimitilojen, hallien ja piha-alueiden korjaustarve kannattaa tarkistaa. Oheishyötyjen, kuten asiakastyytyväisyyden, maineen sekä työolosuhteiden paraneminen kannattaa huomioida myös kannattavuustarkasteluissa. Nyt kannattaa investoida aurinkojärjestelmiin ja sähköautojen lataukseen Ajankohtaisia investointikohteita ovat energiatehokkuuden lisäksi myös mm. aurinkosähköjärjestelmät sekä sähköautojen latausasemat. Näidenkään asennus ei katso vuodenaikaa. Hyvä on myös muistaa, että kiinteistön arvo kasvaa energia- ja kustannustehokkuuden myötä.   [su_box title="Neljä syytä tehdä energiaremontti" style="soft" box_color="#eceef0" title_color="#0f0d0d"] Valtio avustaa energiaremontteja Rakennusautomaatiolla saat säästöjä Uudella led-tekniikalla parannat valaistusta samalla kun säästät Vähäpäästöisyys ja energiatehokkuus ovat modernin liiketoiminnan ytimessä [/su_box]