Kouvolasta löytyy F.L.I.R.iä asennettuna ja hyödynnettynä
Avojohtoverkkojen vianilmaisinjärjestelmän pilotista saatujen hyvien kokemusten kannustamana KSS Verkko Oy suunnittelee jo jatkoasennuksia
Verkkoyhtiö Nurmijärven Sähkö Oy:n 15 vuoden yhteistyö SLO:n kanssa on synnyttänyt ainutkertaisen konseptin, jossa yrityksen toiminnanohjaus tapahtuu kokonaan verkkokaupan avulla. Toimintamallin kustannustehokkuus näkyy mm. työajan säästönä ja varastotilojen vuokratuottoina. Ulkoistamalla materiaalilogistiikan verkkoyhtiö on voinut keskittyä ydinosaamiseensa, eli verkko-omaisuuden hallintaan, asiakkuuksiin ja sähkönjakeluun.
Nurmijärven Sähkön ja SLO:n yhteistyön juuret ulottuvat 15 vuoden taakse. Alussa toimittajia oli useampi ja yhteistyötä testattiin pienemmillä palvelukokonaisuuksilla. Kun Nurmijärven Sähkö uudisti toimintamallejaan, oli luontevaa tehostaa materiaalilogistiikkaakin. Seurasi kilpailutus, jonka tuloksena Nurmijärven Sähkö solmi puitesopimuksen SLO:n kanssa. -Saimme haluamamme paketin: oikeat palvelut, sopivat toimitusajat ja kattavan tuotevalikoiman, tiivistää Pekka Koponen, Nurmijärven Sähkön verkostorakennuttaja.
Logistiikan ulkoistuksen jälkeen Nurmijärven Sähkö
on voinut vuokrata varastotiloista 80 % ulkopuolisille toimijoille
Verkonrakennuksessa on melko yleinen käytäntö, että materiaalivirrat ulkoistetaan. Nurmijärven Sähköllä ulkoistuksen ja keskittämisen moottorina toimii työaikasäästö; omia työtunteja ei kulu materiaalivirtojen hallintaan tai laskujen käsittelyyn.
Tuotteet on hinnoiteltu SLO:n järjestelmään sopimushinnoin. Verkkoyhtiön käyttämillä sopimusurakoitsijoilla on tunnukset SLO:lle, jolloin heidän käytettävissään ovat verkkokauppa, APP ja myymälät. Urakoitsija huolehtii itse työmaalogistiikasta kotiinkutsumalla tarvittavat tuotteet työmaalle ja lasku lähtee SLO:lta suoraan verkkoyhtiölle. Urakoitsija laskuttaa verkkoyhtiöltä puolestaan tehdystä työstä. Näin investoinnit saadaan toteutettua Nurmijärvelle tehokkaasti.
Säästöä tulee myös taloushallinnosta. Materiaalivirtojen laskuissa on aina työnumerot, jolloin Nurmijärven Sähkön talousosasto saa kohdennettua kustannukset suoraan oikeille investointikohteille.
SLO vastaa Nurmijärven Sähkölle antamaansa palvelulupaukseen lähes sataprosenttisesti. Yhteistyötä mitataan tavaroiden saatavuudella, jonka tunnusluku on palveluaste. – Mitään ei jää tekemättä tavaroiden puutteen takia, ynnää Pekka. Jos jotain ei saa, niin SLO pystyy kertomaan korvaavan tuotteen tai milloin haluttua tuotetta on taas saatavilla.
Noin 50% tavaroista, pääasiassa putket ja kaapelikelat, toimitetaan suoraan maastokohteisiin. Loput tilauksista jakaantuu Nurmijärven Sähkön omiin tiloihin ja urakoitsijoiden varastoihin. Virheettömät toimitukset ovat tärkeä osa korkeaa palveluastetta. – Toimituksissa ei ole virherivejä, toteaa Pekka.
Ennen vuodenvaihdetta tehdään alustava tarvekartoitus. Vuoden aikana isomman mittakaavan suunnitelmaa tarkennetaan ja säädetään vastaamaan aina kulloistakin tarvetta. Kun materiaalien menekkiin on ennakkosuunnitelmalla varauduttu, on sitä aina tarvittaessa saatavillakin.
Oman varaston hallinnointi syö resursseja ja on turhaa silloin, kun sille on olemassa vaihtoehto, kuten sopimusvarastointi toimittajan tiloissa. Kun Nurmijärven Sähkön tuotteita alettiin toimittamaan suoraan työmaille, välivarastointi jäi pois ja varastotilat tyhjenivät. Logistiikan ulkoistuksen jälkeen Nurmijärven Sähkö on voinut vuokrata varastotiloista 80 % ulkopuolisille toimijoille. Vuokrauksesta puolestaan tulee tuloja menojen sijasta. Kannattavuus on siis kaksinkertainen.
Yhteistyötä arvioidaan kuukausittain ja raaka raha ratkaisee. Suurennuslasin alle laitetaan kaupan arvo, palveluaste ja kumulatiivinen myynti. Nurmijärven Sähkön verkkojohtaja Osmo Karvonen arvioi kuukausitasolla myös sähköisen kaupan osuutta.
Saatavuus on ollut hyvin hanskassa.
Osmo Karvonen, verkkojohtaja, Nurmijärven Sähkö
Yhteistyössä tärkeää on molemminpuolinen läpinäkyvyys ja reilu peli, painottaa Pekka. Osmo puolestaan kuvailee yhteistyötä SLO:n kanssa arkipäiväisen toimivaksi.
SLO:n sähkönjakelun myyntipäällikkö Jani Niemisellä on tärkeä rooli kokonaisuudessa. Hän katsoo, että satunnaiset tuotepuutokset eivät pysäytä työmaita. Tehtävä vaatii nopeita päätöksiä ja lujaa asiantuntijuutta. Jos ongelmatilanne syntyy, tärkeintä on löytää asiakkaalle ratkaisu pikaisesti. Jälkipuinti tehdään rauhassa tilanteen ratkettua.
Yhteyshenkilöt huolehtivat, että toimialan muutokset ja trendit tulee päivitettyä myös asiakkaille. SLO tarjoaa asiakkailleen koulutusmahdollisuuksia. Nurmijärven Sähkön palveluksessa olevat urakoitsijat voivat päivittää teknistä osaamistaan kerran vuodessa SLO:n järjestämissä koulutuksissa. Koulutusten lisäksi Nurmijärven Sähkö käyttää SLO:n turvavälineiden tarkastuspalvelua.
Kuvat: Marja Apunen-Mäkelä / SLO Oy ja Nurmijärven Sähkö Oy
Avojohtoverkkojen vianilmaisinjärjestelmän pilotista saatujen hyvien kokemusten kannustamana KSS Verkko Oy suunnittelee jo jatkoasennuksia
ABB free@home optimoi omakotitalon lämmitystä ja ohjaa valoja
Turun Kupittaalle on noussut Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (VSSHP) T3-hankkeeseen kuuluva Majakkasairaala, joka yhdistää kaksi aikaisemmin valmistunutta rakennusta yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi. Sähköurakoitsijat Caverion Suomi Oy ja Saipu Oy käyttivät projektissa SLO:n tuotteita ja palveluita laajasti.