Kun erilaiset sähkölaitteet ja sähköinen liikenne lisääntyy myös energian tarve kasvaa. UTU on kehittänyt vakioidut latausasemien syöttökeskukset ja latausjakokaapit varmistamaan riittävää sähköistystä ja latauskentän sähkönsyötön turvallisuutta. Tuotteet on suunniteltu helpottamaan kokonaisvaltaista kohteiden sähkösuunnittelua ja toteutusta niin uudisrakentamisessa kuin saneerauskohteissa. 

Erillinen latauskeskus tarvitaan silloin, kun latausasemille ei voida viedä kaapelia suoraan pää- tai nousukeskukselta. On kustannustehokkaampaa tuoda yksi isompi kaapeli pääkeskukselta lähemmäs latauskenttää ja kaapeloida pienemmillä kaapeleilla latauskeskuksilta latausasemille. Kun pysäköintialueelle tarvitaan oma sähkölaitosliittymä, on mittauksen sisältävä syöttökeskus pakollinen.

Turvallinen ja kotimainen UTUn latauskeskus nyt sähkönumerollisena vakiotuotteena

UTUn latauskeskuksen saa lähdöillä 63A / 32A / 16A (vikavirtasuojattuna tai ilman). Lähdöt on toteutettu Hagerin laadukkailla erilliskomponenteilla (johdonsuojakatkaisijat tai yhdistelmäsuojat). Pääkytkimenä on etäohjattava kompaktikatkaisija lämpö-hätä-seis -toiminnolla. Kaikissa keskuksissa on vakiona verkkoanalysaattori ModBus-tiedonsiirrolla sekä laitetilat kuormanhallinnan laitteille. Eristetty ja lämmittimellä varustettu laitetila varmistaa laitteiden toiminnan pakkasella, ja toisaalta jäähdytysmodulit lähtöyksiköissä varmistavat sähkönsyötön jatkuvuutta lämpimissä olosuhteissa.

UTUn latauskeskukset suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa UTUn tuotannossa.

UTUn latauskeskuksen ominaisuuksia:

  • Sertifioitu keskusrakenne (SGS Fimko)
  • Keskuksen rakenne UTU Ahma (vankkarakenteinen kotelokeskus)
  • Kannet saranoituja kolmiosalvalla
  • Kannessa vakiona verkkoanalysaattori ModBus-tiedonsiirtoväylällä
  • Varaus yliaaltosuodatukselle verkon harmonisia yliaaltoja varten
  • Kaikissa keskuksissa laitetila kuormanhallinnan laitteille
  • Pääkytkimenä Hager H3+ kompaktikatkaisija aukiohjauskelalla (hätä-seis-ohjaus)
  • Lähtövaihtoehdot 63A, 32A tai 16A Hager johdonsuojilla tai yhdistelmäsuojilla
  • M2-malleissa energialaitoksen mittaripaikka ja sinetöintimahdollisuus
  • Keskuksessa vakiona varalähtöjä (C10/C16) muita sähköistystarpeita varten
  • Keskuksessa LED-vikaindikointi ja ylilämpötilalaukaisu (lämpö-hätä-seis)
  • Seinämalleihin saatavilla pintakaappi (suojaovi)
  • Jakokaappeihin tilataan jalusta erikseen

Latausasemien syöttökeskukset ja latausjakokaapit löytyvät vakiotuotteena Soneparin valikoimasta sähkönumeroväliltä 3500600-3500692. 

Teksti ja kuvat: UTU

UTU

Lataa autosi aurinkoenergialla, valitse Charge Ampsin Green Charging

Nyt saat autosi liikkumaan aurinkoenergialla. Tarvitset vain sovelluksemme, Charge Ampsin latausaseman, aurinkopaneelisi ja Charge Amps Amp Guardin, joka mahdollistaa Green Charging -toiminnon käytön. Tämä on älykäs, ympäristöystävällinen ja taloudellinen tapa ladata autosi.

Latausasemakeskukset eri tarpeisiin

Autoilun sähköistymisen myötä on tullut tarve löytää sähköautonlatauksen toteuttamiselle nopeita ratkaisuja. Uudet sekä vanhat kiinteistöt ovat haasteen edessä, "miten toteuttaa sähköautojen lataus kustannustehokkaasti?"

Sähköautojen latausta aurinkoenergialla

Uusiutuvan energian käyttäminen vähäpäästöisen auton lataamisessa on todellinen ekoteko. Siksi monissa uusissa latausasemissa on mahdollisuus hyödyntää itse tuotettua ja puhdasta energiaa sähköauton liikuttamiseen. Kun vielä huomioidaan, että sähköautojen ja aurinkovoimaloiden suosio jatkaa kasvua, yhä useammalle asentajalle saattaa tulla vähintäänkin pohdittavaksi miksi latausasema kannattaisi liittää aurinkovoimalaan.