Ab LKI Käldman Oy:n tilaus- ja toimitusprosessi uusittiin perustuksia myöten SLO:n palvelukokonaisuuden avulla

Teollisia automaatioratkaisuja ja palveluja tarjoavan Ab LKI Käldman Oy:n tilaus- ja toimitusprosessin uusiminen vaati hikeä, työtä ja ison määrän kahvia. Mutta muutostyö kannatti ja kumppanuus toi LKI:n liiketoimintaan lisäarvoa. Yhteistyöstä syntyi poikkeuksellisen laaja ja luottamuksellinen. Tilausjärjestelmän sähköistys vapautti resursseja ja varaston toimintavarmuusprosentti saatiin nostettua pysyvästi yli 90%: n. Muutos oli ehdottomasti positiivinen asia.

Making sense together. LKI:n slogan kiteyttää vahvasti asiakkaan ja toimittajan yhteistyön. Yhteisymmärrys on syntynyt vuosien varrella molemminpuolisesta luottamuksesta. LKI:n Purchaser Jonas Jåfs ja Supply Chain Manager Ronny Myrskog painottavat yhteen ääneen avoimuuden tärkeyttä. Kun SLO:n prosessi toimii, syntyy luottavainen ilmapiiri. Kun peli on läpinäkyvää, saadaan toteutettua suuriakin muutoksia.

Varastoprosessin optimointi edellytti laaja-alaista yhteistyökumppanuutta

Ronny Myrskogin mukaan yhteistyö SLO:n kanssa alkoi, kun LKI oli tehnyt investointipäätöksen varastoprosessin muuttamisesta ja etsi kumppania projektille. Tarvetta muutokselle oli, LKI:n toimintaprosessit vaativat päivittämistä ja tehostamista. Yhteistyökumppanin ensisijainen valintakriteeri oli palvelukokonaisuus. Tärkein tekijä ei siis ollut tuotteiden hinnat vaan toimittajan halukkuus ja kyky aloittaa iso varasto- ja hankintaketjun kehitysprojekti. – Monet toimittajat halusivat myydä tavaraa, SLO halusi tehdä yhteistyötä, linjaa Jonas Jåfs.

Tehostaminen mahdollistaa kasvun

Logistiikan tehostamisella ja toimittajaverkostoitumisella LKI hakee kasvua ja liikevaihdon nousua. Hankintaprosessi on rakennettu niin, että toimituksia on tiheämmin, mutta varaston määrään ei tehdä lisäyksiä. Tällä hetkellä LKI:n varaston optimaalisin kiertonopeus on 10. SLO toimittaa lähes kaikki sähkötarvikkeet ja komponentit heidän tarpeisiin, kuten automaatio- ja pneumatiikkatuotteet sekä kaapelit ja johtimet. Yhteistyökumppanina SLO huolehtii tarvikkeiden optimaalisesta saatavuudesta LKI:lle hankkimalla ja varastoimalla tuotteet asiakasta varten.

SLO:n teknisestä asiantuntijuudesta tukea

LKI:n oma asiantuntemus automatiikkatuotteista on hyvää, mutta he käyttävät SLO:n teknistä tukea teollisuusvalaistuksen osalta. Asiakas on pitänyt arvokkaana, että ongelmatilanteissa he ovat voineet tukeutua SLO:n asiantuntijoihin. Myös myynnin asiakasvastaavat saavat kehuja. -LKI:lla tiedetään tasan tarkkaan, kehen ollaan yhteydessä arkisissa asioissa ja sopimuksien kanssa, kertoo Jonas Jåfs.

Sitkeää pohjatyötä ja jatkuvaa kehittymistä

Projektin pohjatyö vaati osallisilta paljon. Mutta avoimilla korteilla pelaten, työtä tekemällä ja luoton rakentamisella alun haasteet selätettiin.

-SLO vastaa hyvin LKI:n tarpeisiin. Kaikki korjattava on laitettu kuntoon matkan varrella, korostaa Ronny Myrskog. Esimerkkinä Ronny mainitsee LKI:n ostajan työn muutoksen. Aikaisemmin tärkeä osa työtä oli tilausten naputtelu. Sähköisen tilaamisen avulla tämä tehtävä on jäänyt pois ja vapautunut aika on voitu käyttää ongelmien havaitsemiseen ja korjaamiseen.

Asiakkaan mielestä SLO:n toimintavarmuus tuo kumppanuudelle lisäarvoa. Tärkeää on myös, että varmuus on jatkuvaa. -Jos vertaa toimituslaatua ennen projektia, kuukausittainen tuoteryhmien toimitusvarmuus oli 70%. Nykyään toimintavarmuus ylittää 90% koko ajan, laskee Ronny Myrskog.

SLO:n onnistumista mitataan kuukausitasolla toimintavarmuusprosentin avulla; kuinka paljon tilatuista riveistä tulee ja paljonko joudutaan reklamoimaan. Toimintavarmuudesta muodostetaan kvartaaleittain trendikäyrä, joka ennustaa tulevaisuutta. SLO:n trendikäyrä on ollut nouseva. -Tämä yhteistyö on Win –Win -tilanne kaikille osapuolille, tiivistää Jonas Jåfs.

Seuraava SLO:n palvelukokonaisuus räätälöitiin tehostamaan LKI:n liiketoimintaa

  1. Räätälöidyt toimituspäivät
  2. Automatisoitu tilausprosessi
  3. Logistiikkaratkaisu
  4. Laskutus
  5. Sähköinen tavaran vastaanotto
  6. Läpiostomahdollisuus
  7. Infopankki ja tekninen tuki

 

 

Ab LKI Käldman Oy
LKI kehittää ja tuottaa ratkaisuja ohutlevykäsittelyn automaatiolle. Yritys tarjoaa myös teollisia automaatioratkaisuja ja palveluja, kuten esimerkiksi FMS ja ASRS. Kuluneen 20 vuoden aikana sekä LKI että tuotevalikoima ovat kehittyneet laajalti. Jatkuva yhteistyö Amadan kanssa on johtanut osaomistukseen vuonna 2009. LKI on kehittynyt 40 vuoden aikana yhden miehen yrityksestä suureksi eurooppalaiseksi vaikuttajaksi ohutlevymetallikäsittelyautomaatiossa. Ab LKI Käldman Oy on merkittävä paikallinen työllistäjä. Nykyään LKI:ssä on noin 170 työntekijää.

Kuva: Ab LKI Käldman Oy

 

 

Ab LKI Käldman Oy

Ronny Myrskog

Supply Chain Manager

Ab LKI Käldman Oy

Jonas Jåfs

Purchaser

SLO Oy

Pasi Tyynismaa

Myyntipäällikkö

Sähkönjakelu ja teollisuus

SLO Oy

Jarno Tantarimäki

Avainasiakasmyyjä

 


Kuvat: Karolina Isaksson, Du&Vi ja Ab LKI KäldmanOy

Teksti:
Marja Apunen-Mäkelä
markkinointisuunnittelija
SLO Oy
Kuva:
Karolina Isaksson, Du&Vi

ISS Palvelut hakee keskitetyllä hankintamallilla kilpailuetua

ISS Palveluiden keskitetty hankintaorganisaatio vastaa suurimpien hankintojen kilpailuttamisesta ja yhteistyösopimuksista.

Myymälä on myyjiensä summa

Kalasatamassa uusi ostoskeskus Redi hohtaa auringossa. 

Hyvä valaistus tehostaa vuorotyötä ja parantaa viihtyisyyttä Orthexilla

Orthex Group on Pohjoismaiden johtava kodin käyttötavaroiden valmistaja, jonka tuotemerkkejä ovat Orthex, SmartStore ja GastroMax. Lohjan tehtaalla on käynnissä valaistuksen saneerausprojekti osana yrityksen kestävän kehityksen suunnitelmaa. Tehtaan tuotantotilojen valaistus uusitaan vaiheittain ja nyt on ensimmäinen vaihe valmis.