Autoilun sähköistymisen myötä on tullut tarve löytää sähköautonlatauksen toteuttamiselle nopeita ratkaisuja. Uudet sekä vanhat kiinteistöt ovat haasteen edessä, “miten toteuttaa sähköautojen lataus kustannustehokkaasti?”

Kustannustehokkaat valinnat Soneparin

Sähköautojen latausratkaisujen suunnittelun helpottamiseksi tuomme valikoimaan ja varastoon valmiita latausasemankeskuksia urakoitsijan saataville.

Keskuksen valinta onnistuu helposti valmiista mallivalikoimasta, valitset vain latauspaikkojen määrän ja maksimilataustehon.

Räätälöitäviin ja saneerausratkaisuihin valikoimasta löytyy jakokeskuksia, joita voidaan modulaarisuutensa ansiosta muuttaa ja muokata. Jakokeskukset voidaan varustaa muun muassa mittarilla, DLM-kuormanhallinnalla ja operaattorin omalla laitteistolla.

Mallistot uusiutuvat ja uusia ratkaisuja vaihtoehtoja on jatkuvasti enemmän saatavilla, joten kysy myyjältä tarpeidesi mukaista ratkaisua.

Valmiit kokonaisuudet ovat nopea ratkaisu

Garo -latausasemakeskukset

GAROn sähköisiä latauskeskuksia on saatavana valmiiksi koottuina kolmessa kokoluokassa. Latauskeskuksissa on valmius ja johdotus energialaitoksen mittarille tai ne toimitetaan ilman mittarointivalmiutta. Dynaaminen kuormanhallintamittari ja virtamuuntajat on asennettu keskukseen jo tehtaalla ja suurin latauskeskuskoko on 21 jonovarokekytkinlähtöä. Latauskeskus on varustettu kokoluokasta riippuen joko yhdellä tai kahdella 250A pääkytkimellä.

3451580

Latausasemakeskus GKSM-EM9 250A, 9x63A DLM

3451581

Latausasemakeskus GKSM-EM15 2x250A, 15x63A DLM

3451582

Latausasemakeskus GKSM-EM21 2x250A, 21x63A DLM

3451583

Latausasemakeskus GKS-EM9 250A, 9x63A DLM

3451584

Latausasemakeskus GKS-EM15 2x250A, 15x63A DLM

3451585

Latausasemakeskus GKS-EM21 2x250A, 21x63A DLM

ABB SALK250 Vakio AC-sähköautonlatauskeskukset

SALK250 Vakio AC-sähköautonlatauskeskukset sisältävä kaikki tarvittavat valmiudet sähköautonlatausjärjestelmän toteutukseen. Keskuksessa on esiasennettuna energiamittari kokonaiskulutusta varten sekä pelastusviranomaisen vaatima mahdollisuus katkaista jännite latausasemilta keskitetysti. Keskukset toimitetaan joko erillisillä peiteovilla varustettuna tai katujakokaapissa.

Ominaisuuksia mm.

  • Valittavissa on 11 tai 22 kW versio 12 tai 21 lähdöllä.
  • Energiamittaus modbus/RTU liitynnällä
  • Lähdöt varustettu vikavirtasuojakatkaisijalla
  • Erotuskontaktorin etähallinta
  • Ylijännitesuojaus

Esikasatut ABB PJ-jakokeskukset

Jakokeskuksissa on vakiona OS-tyyppinen kytkinvaroke ja erilliset N- ja PE-kiskot. Virtamuuntajille on kiskosilta ja jännitteen mittaukselle on jonovaroke valmiina.

CDCS-kaapissa on integroitu jalusta, kun SDCS-kaappeihin on hankittava jalusta erikseen. CDCS kaapin yläosassa on metallinen asennusalusta ja SDCS kaapeissa on vanerinen asennusalusta mukana. SDCS kaappiin on saatavana erikseen myös metallinen asennusalusta.

Jakokeskukseen voidaan asentaa mittarointipaketti MPFP, virtamuuntajat eivät kuulu kaapin toimitukseen. Lähtöihin asennetaan tarvittavat SLD-jonovarokekytkimet.

Sähkönumero

Tuote

5411217

Kabeldon jakokeskus 125 A – CDCS 12515

5411219

Kabeldon jakokeskus 355 A – SDCS 35543

5411221

Kabeldon jakokeskus 630 A – SDCS 63026

5411231

Kaappitarvike – MPFP Mittarointimoduuli

Utun latausasemakeskukset

UTUn valikoimasta löydät sähköautojen lataamiseen soveltuvat jakokeskukset. Näitä UTU-keskuksia on saatavilla vakioituina malleina sekä isoon että pieneenkin tarpeeseen. Vakioituja ratkaisuja löytyy mallistosta sisä- ja ulkoasennuksiin sekä sähkölaitosmittauksella tai ilman. Jos sähköauton latauskeskus asennetaan esimerkiksi parkkihalliin tai muuhun yleiseen tilaan, keskuksen päälle on asennettava sitä suojaava ovi tai kaappi. Tällä saadaan vähennettyä muun muassa ilkivallan mahdollisuutta.

Vakioidun latauskeskuksen ominaisuuksiin kuuluu muun muassa pääkytkimenä käytettävä kompaktikatkaisija, jonka pystyy ohjaamaan etänä esimerkiksi palotilanteen yhteydessä, jolloin latauskenttä saadaan tarvittaessa sähköttömäksi.

Tilava laitetila mahdollistaa erilaisten kuormanhallintalaitteiden asentamisen suojatusti. Latausjakokaapissa on vastaavasti eristetty laitetila, jonka ansiosta arvokkaat laitteet on suojattu ulkopuolisilta lämpövaikutuksilta. Monipuolinen verkkoanalysaattori kokoaa tiedot muun muassa sähkökuormasta, harmonisista yliaalloista ja antaa hälytykset poikkeavista tilanteista.

Teksti: Sonepar Suomi Oy

Kuva: Adobe Stock

Sähköautojen latausta aurinkoenergialla

Uusiutuvan energian käyttäminen vähäpäästöisen auton lataamisessa on todellinen ekoteko. Siksi monissa uusissa latausasemissa on mahdollisuus hyödyntää itse tuotettua ja puhdasta energiaa sähköauton liikuttamiseen. Kun vielä huomioidaan, että sähköautojen ja aurinkovoimaloiden suosio jatkaa kasvua, yhä useammalle asentajalle saattaa tulla vähintäänkin pohdittavaksi miksi latausasema kannattaisi liittää aurinkovoimalaan.

Kokonaisvaltaisia ratkaisuja GAROlta

GAROn TWIN-asemat on suunniteltu tulevaisuutta silmällä pitäen.

Schneider Electric Canalis KN

Jakelukiskojärjestelmä sähkönjakeluun 160 A asti Canalis KN on suunniteltu sähkönjakeluun, korkeintaan 160 A. Canalis KNT on varustettu väyläjohtimilla yksinkertaisten ohjaus-/valvontajärjestelmien asennusta varten (valaistus tai muut kuormat).