Latausasemia asennetaan kovalla vauhdilla ja määrällisesti paljon niin koteihin, taloyhtiöihin kuin työpaikoille ja parkkihalleihin. Haastavinta on valita tähän hetkeen ja tämänhetkisiin tarpeisiin parhaiten soveltuva latausasema.

Yksi GAROn ratkaisu taloyhtiöiden ja kiinteistöjen tarpeisiin on GLB tai TWIN latausasema yhdistettynä G-Cloud-palveluun, josta saadaan asemakohtainen tai RFID-tagi kohtainen kulutusdata ulos, jotta taloyhtiö voi laskuttaa käyttäjää. Myös käyttäjien lisääminen ja poistaminen järjestelmästä on helppoa. Käytännössä G-Cloud-järjestelmän käyttö on yhtä helppoa kuin tiliotteen tulostaminen verkkopankista: nimetty G-Cloud-pääkäyttäjä pystyy hakemaan dataa järjestelmästä ja tulostamaan esimerkiksi kulutusraportin haluamaltaan aikajaksolta.

Latausratkaisu joka tarpeeseen

Vaikka GAROlla on erittäin laaja valikoima myös autolämmityspistorasiatuotteita, suosittelemme vahvasti, että hybridi- ja sähköautojen lataukseen käytettäisiin siihen tarkoitukseen soveltuvaa latausasemaa. Silloin huomioidaan jo nyt tulevaisuuden tarpeita ja latausaikaa saadaan lyhennettyä huomattavasti, verrattuna esimerkiksi schuko-lataukseen.

GAROn GLB- ja TWIN-asemat on suunniteltu tulevaisuutta silmällä pitäen. Niissä on vakiona esimerkiksi dynaaminen kuormanhallinta, joka valvoo, että kiinteistön pääsulakkeita ei ylikuormiteta. Niissä on myös dip-kytkimiä, joilla lataustehoa voidaan rajoittaa, siksi suosittelemme aina, että heti jo alussa valittaisiin 22 kW:n latausasema, jolloin voidaan huomioida myös kasvavat tarpeet tulevaisuudessa. Sähköliittymän päivitys ei vaadi tällöin uutta tehokkaampaa latausasemaa vaan pieni muutos asetuksissa riittää.

G-Cloud-järjestelmän etuja

G-Cloud-järjestelmä on helposti laajennettavissa. Alkuvaiheessa voidaan asentaa esimerkiksi 10 latausaseman ryhmä ja kun tarve kasvaa, voidaan ryhmään liittää uusia latausasemia ja toisia ryhmiä. Myös eri kohteissa olevat ryhmät voidaan helposti liittää yhdeksi kokonaisuudeksi, jolloin yksi pääkäyttäjä voi hallita useampia maantieteellisesti eri paikoissa olevia kohteita. Latausasemien mahdollinen yhteiskäyttö on myös erittäin sujuvaa, kun käyttäjä tunnistautuu RFID-tagin avulla ja kulutusdata saadaan ulos myös tagi kohtaisesti. Helppoa ja oikeudenmukaista.

Palvelun perustamiskustannukset kohteessa ovat edulliset ja määräytyvät kohteen latausasemaryhmän koon mukaan. Yhteen ryhmään voi liittää 32 GLB-latausasemaa tai 16 TWIN-latausasemaa. Yksi latausasemista varustetaan master-asemaksi WLAN-kortilla, jolla ryhmä liitetään internetiin ja muut latausasemat ketjutetaan master-aseman alle. Kokonaisuuden rakentaminen on helppoa ja kätevää.

Perustamismaksun lisäksi jokaisesta latausasemasta peritään vain muutamien eurojen hintainen kuukausimaksu. G-Cloud on helppo ja edullinen valinta.

Kun GARO-latausasema on liitetty G-Cloud-palveluun, saadaan laadukas latausratkaisu mittaustiedoilla, jotka voidaan jakaa osiin käyttäjän, latausaseman ja ajanjakson mukaan. Tämä lisää houkuttelevuutta sekä asuntoyhtiöissä että työpaikalla. Järjestelmä on hyvin joustava ja sitä voidaan laajentaa tai supistaa sekä latausasemien että käyttäjien määrän, RFID-tunnisteiden, osalta, jos tarve kohteessa muuttuu.

Kaikki toimii myös ilman G-Cloudia ja kohde, jossa laite- ja asennusvaatimukset jo täyttyvät, voidaan lisätä G-Cloud-pilvipalveluun myöhemmin.

Suurin hyöty verrattuna OCPP-laitteisiin tulee investointikustannuksen muodossa. G-Cloudiin liitettävät latausasemat ovat perus GLB- ja TWIN-asemia, niiden tulee vain olla varustettuna MID-hyväksytyllä mittarilla. Kyseisten latausasemien hinnat ovat selkeästi edullisempia kuin vastaavat OCPP-latausasemat.

ARA-avustuksen hyödyntäminen

GAROn GLB- tai TWIN-latausasemat yhdistettynä G-Cloud-pilvipalveluun muodostavat järjestelmän, joka täyttää myös ARAn vaatimukset sähköautojen latausinfra-avustukselle.  Lue lisää ARAn sivuilta »

GAROlla laaja valikoima myös OCPP-tiedonsiirtoa tukevia latausasemia

Mikäli kuitenkin on tarpeellista liittää latausasemia operaattorien hallintaan, löytyy GAROlta laaja valikoima myös näitä julkisille paikoille tarkoitettuja latausasemia GLB+ ja Twin+ -mallistosta. Laitteet tukevat OCPP-tiedonsiirtoa ja yhteys muodostetaan joko 4G:n tai Ethernetin kautta.

Liikenne sähköistyy ja onpa tarve sitten yksittäiselle latausasemalle mökille, kotiin, taloyhtiöön tai julkiseen lataukseen, DC-pikalatausasemia unohtamatta, niin GAROlla on ratkaisu siihen.


Teksti ja kuvat: Garo