Sähköauton latausasemia rakennetaan yhä enemmän. Usein ne asennetaan ulos, jolloin asennusympäristö on sateen, lumen ja pölyn takia hyvin vaativa. Schneider Electric on tuonut markkinoille nimenomaan sähköauton latauskäyttöön tarkoitetut B-tyypin vikavirtasuojat. Ne tarjoavat parhaan mahdollisen suojan Suomen olosuhteissa.

Laajempaa suojausta B-tyypin vikavirtasuojalla

Loppukäyttäjälle on tärkeää pystyä lataamaan ajoneuvoaan turvallisesti ja luotettavasti. Siksi latausaseman yhteyteen vaaditaan usein B-tyypin vikavirtasuoja, jonka suojausominaisuudet ovat perinteistä A-tyypin vikavirtasuojaa laajemmat latauksessa esiintyviä monitaajuuksisia vikavirtoja vastaan.

Ominaisuuksia

  • virta-alue 25 – 63A
  • vikavirta-arvo 30mA
  • 2- napaiset ja 4 - napaiset versiot
  • täyttää sähköauton latausstandardin IEC 60364-7-722 vaatimukset
  • voidaan varustaa apukoskettimilla
  • tuplaliitin
  • toiminta testattu kylmissä olosuhteissa

Snro Tuotenimi Tuotenro
32 543 70 Acti 9 iID Vikavirtakytkin B EV 2P 25A 30mA A9Z51225
32 543 71 Acti 9 iID Vikavirtakytkin B EV 2P 40A 30mA A9Z51240
32 543 72 Acti 9 iID Vikavirtakytkin B EV 4P 40A 30mA A9Z51440
32 543 73 Acti 9 iID Vikavirtakytkin B EV 4P 63A 30mA A9Z51463

Aurinkoenergian uudet tuulet ja sähköautoilun tuleminen

Aurinkoenergiamarkkinoiden kehitys on ollut jo vuosia puheenaiheena Suomessa.

Täyssähköautojen suosio kasvaa

Suomessa sähköautojen markkinaosuus on pysynyt verrattain pienenä, mutta nyt kysyntä on alkanut kasvaa vauhdilla.

Sähköautojen latausta aurinkoenergialla

Uusiutuvan energian käyttäminen vähäpäästöisen auton lataamisessa on todellinen ekoteko. Siksi monissa uusissa latausasemissa on mahdollisuus hyödyntää itse tuotettua ja puhdasta energiaa sähköauton liikuttamiseen. Kun vielä huomioidaan, että sähköautojen ja aurinkovoimaloiden suosio jatkaa kasvua, yhä useammalle asentajalle saattaa tulla vähintäänkin pohdittavaksi miksi latausasema kannattaisi liittää aurinkovoimalaan.