Työn tehokkuuden suhdeluku 30/70
Suurissa projekteissa logististen palveluiden saatavuus saattaa vaikuttaa yhteistyökumppanin valintaan. Vaikka saman tuotteen voisi saada muualtakin, sen mukana ei välttämättä tule tärkeitä palveluita, kuten välivarastointia, tilauksen pilkkomista tai mahdollisuutta positiomerkintään. - Kiireessä kenelläkään ei ole aikaa miettiä mihin tuotteet menevät, toteaa SLO:n avainasiakasmyyjä Petri Kurttila. Tavaroiden järjestelyyn kuluva aika on aina pois varsinaisesta asennustyöstä ja siksi palveluilla on suuri merkitys työn tehostumiseen.
- AINOA on kauppakeskuksista aivan omaa luokkaansa, Tomi Alanen, Amplit Oy, AINOA 3 -kohteen projektipäällikkö
Työn kannattavuudesta huolehtiminen ei ole aivan pieni juttu. Aalto-yliopiston professorin Olli Seppäsen mukaan työn tehottomuus on rakennusalan suurimpia ongelmia. Sähköasentajan työajasta jopa 70% kuluu tavaroiden haalaamiseen, työkalujen etsimiseen, asioiden selvittelyyn ja muuhun arvoa tuottamattomaan toimintaan. Suhdeluku on aika huima ja AINOA 3 -hankkeen projektipäällikkö Tomi Alanen Amplitilta haluaa puuttua tähän. – Projekteissa logistinen ketju pitää viedä mahdollisimman pitkälle, painottaa Tomi.
- Projektin lopussa käytimme Tuntitoimitusta, se oli aivan ehdoton palvelu, Mikko Kukkonen, projekti-insinööri, Amplit Oy
Kiirepiikki muodostui avajaisten lähelle
Hankkeen urakointimalli Amplitille oli kiinteähintainen aliurakointi. Hankejohto oli rakennusurakoitsija SRV Rakennus Oy:llä ja käytännön toteutuksen tekivät aliurakoitsijat. - Mahdolliset haasteet piti ratkoa omien kumppaneiden avulla, kertoo Tomi.
Kauppakeskushanke on aina kaupallinen, eli rahalla on iso asema. Koska kauppakeskuksen liiketiloja myydään vielä rakennusvaiheessakin, tilanteet muuttuvat nopealla syklillä ja kiirepiikki syntyy lähelle avajaisia. Mikon kokemuksen mukaan Amplitin onnistunutta loppukiriä siivittivät tavaroiden hyvä organisointi ja aikatauluista kiinnipitäminen.
- Yksittäisen myyjän sitoutuminen varmisti sen, että projekti saatiin luovutusvalmiiksi aikataulussa, Tomi Alanen, Amplit Oy
SLO:n myyjä mukana täydellä sydämellä
- Projekti oli minusta antoisa, koska opimme matkan varrella Amplitilta todella paljon. Sain tehokurssin nopeasta ongelmanratkaisusta ja perustietämyksen siitä, miten suurilla työmailla toimitaan efektiivisesti, summaa SLO:n avainasiakasmyyjä Petri kokemuksiaan AINOA 3 -projektissa.
Petrillä on juuret urakoinnissa, joten hän kokee ymmärtävänsä hyvin asiakkaan tarpeita. - Kun saan asiakasprojektin hoidettavakseni, eläydyn siihen kuin olisin itse työmaalla, Petri pohtii.
Petri luonnehtii työnantajaansa joustavaksi logistiikkayritykseksi. Vaikka yrityksen perusta on sähkötarvikkeiden tukkukaupassa, tarjoaa SLO asiakkailleen paljon erilaisia projekteja tukevia palveluita, kuten välivarastointia, positiomerkintää ja tilauslajittelua.
Sitoutunut kumppani antoi henkilökohtaisen panoksensa kiperässä tilanteessa
Projektikaupassa ja hankkeissa Amplit käyttää paljon SLO:ta. - On hienoa, että tarjouksien kanssa myyjien perään ei tarvitse soitella. Luotettavuus ja sitoutuneisuus ovat tekijöitä, joihin 30 vuoden yhteinen tekeminen on perustunut, Tomi painottaa. Hän kiittelee, että SLO oli hyvin joustava toimija AINOAssa, myös kiperissä tilanteissa. - Aikataulu oli projektin lopussa niin tiukka, että olimme välillä selkä seinää vasten, muistelee Tomi.