Toimitettavat tuotteet jaettiin asennuskohdekohtaisille lavoille

AINOA 3:n työmaa oli logistisesti haastava. Kohteessa päädyttiin käyttämään tilauslajittelua, jolla tilaukset saatiin pilkottua asennuskohteittain. Palvelu vähensi toimitusten käsittelyä työmaalla ja vapautti asentajien aikaa tuottavaan työhön.

Erityispiirteenä työmaan sisäinen logistiikka ja tiukat purkuajat

AINOA 3 -työmaan sisällä oli oma logistiikka, mikä on rakennusalalla tunnettu, mutta ei kovin yleinen toimintamalli. Yleensä sisäistä logistiikkaa käytetään suurissa työmaakohteissa, kuten Tapiolan kauppakeskuksen laajennuksessa. Piha-alue oli ruuhkainen, koska työvaiheet menivät osittain päällekkäin. - Sähköasennuksien toimituksia otettiin sisään samalla, kun kauppakeskuksen ylimpien kerroksien valutyöt olivat vasta aluillaan, muistelee Amplitin projekti-insinööri Mikko Kukkonen.

Jotta logistiikka saatiin toimimaan, oli tavarantoimitusten puruille osoitettu tarkat aikaikkunat. Kun pakkaamiseen käytettiin SLO:lla tilauslajittelua, toimituksia pystyttiin käsittelemään oikein työmaan sisäisessä logistiikassa.

Tilauslajittelussa tuotteet jaetaan SLO:n logistiikkakeskuksessa lavoille asennuskohteen, tässä tapauksessa kauppakeskuksen liiketilojen mukaan. Amplit teki sähköjen pääurakan, joka sisälsi 50 myymälää, kauppakeskuksen laajennuksen tekniset tilat, julkisivun sekä kauppakäytävät. AINOAan meni projektin aikana tuhansia valaisimia ja asennustarvikkeita, satoja kilometrejä kaapelia sekä erityispiirteenä satoja metrejä kohdetta varten teetettyä kaarevaa valoviivaa. Ison tilauksen purkaminen vasta työmaalla olisi ollut tehotonta ja syönyt sähköasentajien aikaa tuottavasta työstä. Kun tarvikkeet olivat valmiiksi kohdekohtaisilla lavoilla, ne saatiin jaettua työmaan sisällä tehokkaasti.

Työn tehokkuuden suhdeluku 30/70

Suurissa projekteissa logististen palveluiden saatavuus saattaa vaikuttaa yhteistyökumppanin valintaan. Vaikka saman tuotteen voisi saada muualtakin, sen mukana ei välttämättä tule tärkeitä palveluita, kuten välivarastointia, tilauksen pilkkomista tai mahdollisuutta positiomerkintään. - Kiireessä kenelläkään ei ole aikaa miettiä mihin tuotteet menevät, toteaa SLO:n avainasiakasmyyjä Petri Kurttila. Tavaroiden järjestelyyn kuluva aika on aina pois varsinaisesta asennustyöstä ja siksi palveluilla on suuri merkitys työn tehostumiseen.

- AINOA on kauppakeskuksista aivan omaa luokkaansa, Tomi Alanen, Amplit Oy, AINOA 3 -kohteen projektipäällikkö

Työn kannattavuudesta huolehtiminen ei ole aivan pieni juttu. Aalto-yliopiston professorin Olli Seppäsen mukaan työn tehottomuus on rakennusalan suurimpia ongelmia. Sähköasentajan työajasta jopa 70% kuluu tavaroiden haalaamiseen, työkalujen etsimiseen, asioiden selvittelyyn ja muuhun arvoa tuottamattomaan toimintaan. Suhdeluku on aika huima ja AINOA 3 -hankkeen projektipäällikkö Tomi Alanen Amplitilta haluaa puuttua tähän. – Projekteissa logistinen ketju pitää viedä mahdollisimman pitkälle, painottaa Tomi.

- Projektin lopussa käytimme Tuntitoimitusta, se oli aivan ehdoton palvelu, Mikko Kukkonen, projekti-insinööri, Amplit Oy

Kiirepiikki muodostui avajaisten lähelle

Hankkeen urakointimalli Amplitille oli kiinteähintainen aliurakointi. Hankejohto oli rakennusurakoitsija SRV Rakennus Oy:llä ja käytännön toteutuksen tekivät aliurakoitsijat. - Mahdolliset haasteet piti ratkoa omien kumppaneiden avulla, kertoo Tomi.

Kauppakeskushanke on aina kaupallinen, eli rahalla on iso asema. Koska kauppakeskuksen liiketiloja myydään vielä rakennusvaiheessakin, tilanteet muuttuvat nopealla syklillä ja kiirepiikki syntyy lähelle avajaisia. Mikon kokemuksen mukaan Amplitin onnistunutta loppukiriä siivittivät tavaroiden hyvä organisointi ja aikatauluista kiinnipitäminen.

 - Yksittäisen myyjän sitoutuminen varmisti sen, että projekti saatiin luovutusvalmiiksi aikataulussa, Tomi Alanen, Amplit Oy

SLO:n myyjä mukana täydellä sydämellä

- Projekti oli minusta antoisa, koska opimme matkan varrella Amplitilta todella paljon. Sain tehokurssin nopeasta ongelmanratkaisusta ja perustietämyksen siitä, miten suurilla työmailla toimitaan efektiivisesti, summaa SLO:n avainasiakasmyyjä Petri kokemuksiaan AINOA 3 -projektissa.

Petrillä on juuret urakoinnissa, joten hän kokee ymmärtävänsä hyvin asiakkaan tarpeita. - Kun saan asiakasprojektin hoidettavakseni, eläydyn siihen kuin olisin itse työmaalla, Petri pohtii.

Petri luonnehtii työnantajaansa joustavaksi logistiikkayritykseksi. Vaikka yrityksen perusta on sähkötarvikkeiden tukkukaupassa, tarjoaa SLO asiakkailleen paljon erilaisia projekteja tukevia palveluita, kuten välivarastointia, positiomerkintää ja tilauslajittelua.

Sitoutunut kumppani antoi henkilökohtaisen panoksensa kiperässä tilanteessa

Projektikaupassa ja hankkeissa Amplit käyttää paljon SLO:ta. - On hienoa, että tarjouksien kanssa myyjien perään ei tarvitse soitella. Luotettavuus ja sitoutuneisuus ovat tekijöitä, joihin 30 vuoden yhteinen tekeminen on perustunut, Tomi painottaa. Hän kiittelee, että SLO oli hyvin joustava toimija AINOAssa, myös kiperissä tilanteissa. - Aikataulu oli projektin lopussa niin tiukka, että olimme välillä selkä seinää vasten, muistelee Tomi.

- Aivan prosessin viime metreillä huomasimme, että suunnitelmista puuttui tärkeitä erikoisvalaisimia, kertoo Tomi. Nämä puutteet SLO onnistui paikkaamaan aikataulussa. -Viimeisen valaisimen SLO:n avainasiakasmyyjä Petri kiidätti henkilökohtaisesti suoraan lentokentältä vain tuntia ennen avajaisia.

Kauppakeskushankkeissa valmistumispäivä ei jousta yhtään ja myöhästyminen olisi kallista. - Tässä todella mitattiin yhteistyömme kestävyyttä. Väitän, että muut eivät olisi pystyneet samanlaiseen joustoon. Kuinka moni laittaisi itsensä näin henkilökohtaisesti likoon? Yksittäisen myyjän sitoutuminen varmisti sen, että projekti saatiin luovutusvalmiiksi aikataulussa, Tomi tähdentää.

Omaa luokkaansa oleva AINOA on upea kohde, jossa ammattitaidolla tehty työ ja tarkkaan harkitut yksityiskohdat pitävät huolen siitä, että vierailijat viihtyvät. Kauppakeskuksessa riittää katsottavaa ja ihasteltavaa useammallekin käynnille.

Näitä SLO:n palveluita Amplit käytti AINOA 3 -hankkeessa

  • Tilauslajittelu. Ajoitetut valaisintoimitukset kerros- ja lohkokohtaisesti.
  • Täsmätoimitus. Isolla työmaalla puruilla oli kapea aikaikkuna.
  • Tuntitoimitus. Projektin viimeistelyvaiheessa tuntitoimituksen tarve oli päivittäistä.
  • Hankintatuotteiden välivarastointi. Erikoisvalaistuksen tuotteet välivarastoitiin ja kotiinkutsuttiin lajiteltuna lavoille aikataulutetusti ja sopimuksen mukaan.

Mikä on Tilauslajittelu?

SLO:n tilauslajittelu on palvelu, jolla tilaat tarvikkeet valmiiksi lajiteltuja työmaakoh­teittain. Palvelussa tilatut tuotteet lajitel­laan SLO:n logistiikassa valmiiksi omiin lavayksiköihin, jolloin tuotteet menevät työmaalla oikeisiin positioihin.

Lataa esite

Tomin vinkit kaupallisia hankkeita vetäville projektipäälliköille

  • Mieti logistiikkaketju huolellisesti loppuun asti. Ota neuvotteluihin mukaan logistiikkayrittäjä, tukkuri ja urakoitsija. Voisiko ketjua jatkaa vielä työmaan sisällä?
  • Sitouta kumppanit!
  • Muista avoin keskustelu kaikkien osapuolien kanssa.

Kuvat: Minna Juvonen / SLO Oy

Kuka?

Mikko Kukkonen
Projekti-insinööri
Amplit Oy
Tomi Alanen
Tekninen johtaja, AINOA 3 -kohteen projektipäällikkö
Amplit Oy
Petri Kurttila
Avainasiakasmyyjä
SLO Oy

 AINOAn kauppakeskus lyhyesti

  • Sijaitsee Espoon Tapiolassa ja kauppakeskus on rakentunut kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen osa valmistui vuonna 2013 ja kauppakeskuksen pinta-ala oli tässä vaiheessa 10 000m2. Vuonna 2016 valmistui Tapiolan keskuspysäköinti Tapiola Park, ja AINOAssa asioiville avautui 2000 pysäköintipaikkaa.
  • Toisessa vaiheessa vuonna 2017 kauppakeskuksen pinta-ala kasvoi 30 000 m2:iin ja metroliikenteen käynnistyttyä ostoksille on päässyt suoraan myös metrolla.
  • Vuonna 2019 valmistuu Tapiolan bussiterminaali, joka on kauppakeskuksen yhteydessä. Pinta-ala lisääntyi 20 000 m2:llä.
  • AINOAn omistaa sataprosenttisesti vakuutusyhtiö LähiTapiola.

Amplit Oy

vuonna 1987 perustettu pääkaupunkiseudulla toimiva talotekniikkayritys, joka työllistää yhteensä 200 LVIS-, tieto- ja turvaverkkojen ammattilaista.

Lue myös

https://ideat.slo.fi/hankintatuotteiden-valivarastointi/

Teksti:
Marja Apunen-Mäkelä / SLO Oy
Kuva:
Minna Juvonen / SLO Oy

Helvar Oy:n pihan valaistuksen päivitys tehtiin automatiikkaa hyödyntäen

Soneparin pitkäaikainen toimittaja Helvar Oy pääsi kokeilemaan ostajan saappaita, kun Karkkilassa sijaitsevan tehtaan pihavalaistus päivitettiin. Valaisimet kohteeseen toimitti Bat. Power Oy. Lue kirjoituksesta, miten Helvarin valaistuksen päivitys tuotti raikkaan ja kirkkaan valaistuksen lisäksi merkittävää säästöä vuorokausirytmin mukaisella valaistustasojen ohjauksella.

SLO:n verkkokaupalla hallinnoitava toiminnanohjaus poisti välivarastoinnin tarpeen

Satavuotias Nurmijärven Sähkö on ohjannut materiaalilogistiikan ulkoistuksesta vapautuneet resurssit strategisesti tärkeämpiin toimintoihin

Leca Finland Oy päivitti valvontajärjestelmänsä

Uudistustarpeet kartoitettiin SLO:n teknisen asiantuntijan johdolla Leca Finland Oy:n Kuusankosken kevytsoratehtaalla valmistetaan keraamista leca-soraa. Tuotetta voidaan käyttää monipuolisesti mm. harkkojen raaka-aineena, geokohteiden kevennyksissä, kattorakenteissa eristeenä, routaeristeenä perustuksissa, sekä kapillaarikatkona maanvaraisissa rakenteissa. Tehdas pyörii vuoroissa ja kerralla prosessista vastaa neljä työntekijää. Tuotantoa valvotaan kahdesta valvomosta ja lastausta kolmannesta valvomosta. Hyvälaatuinen kuva on häiriöttömän tuotannon kannalta tärkeää. Leca Finland Oy kameravalvontajärjestelmän päivitys tuli ajankohtaiseksi, sillä tekniikka oli ajan saatossa osittain vanhentunut ja varaosien hankinta lähes mahdotonta. Laajentaminenkin muuttui hankalaksi, koska komponentteja ei ollut enää tarjolla. SLO:n asiantuntijan avulla kartoitettiin kokonaistarve Leca Finland Oy:n sähkö- ja automaatioasentaja Mika Tötöllä on tekniset valmiudet tehdä muutokset itse, mutta hän tarvitsi tuekseen asiantuntijan tietämystä ja osaamista siitä, millä laitteilla muutostyö kannattaa tehdä. Apuun pyydettiin SLO:n tekninen asiantuntija, joka kartoitti tehtaan nykytilanteen. Parin tunnin tehdaskierroksen aikana hahmottui kokonaiskuva uudistustarpeesta. Yhteistyössä luotiin suunnitelma uudesta teknisestä toteutuksesta. Siinä kaikki vanhat toiminnot siirrettiin uuteen järjestelmään mahdollisimman pienin muutoksin ja lisättiin pari uutta kameraa. Nämä laitteet valittiin täydentämään suunnitelmaa Hybriditallentimet. Vanhat kamerat päätettiin säilyttää ja kokonaisuuteen lisättiin hybriditallentimia, vaikka tarvetta kuvien tallentamiseen ei ollut. Näin varmistettiin se, että tarvittaessa kamerat voidaan tulevaisuudessa vaihtaa uusiin IP- tai HD-TVI -kameroihin. Hybriditallentimet valittiin, koska niiden tekninen toteutus on yksinkertainen. Ethernet -muuntimet signaalien muuntamiseen. Valikoimaan tuli muuntimet valokuidulle, USB- ja HDMI-signaalille ja langaton WLAN-linkki. Asiakas hankki itse näytöt, joilla kasvatettiin kuvasuhdetta ja saatiin parempi kuvanlaatu kameroista. Kokonaisuuteen mukaan tulleet uudet IP-kamerat liitettiin suoraan LAN-verkkoon, jotta kamerakuvaa voi katsella mistä vain. Kytkimet muuntimien ja tallentimien liittämiseen. Tarvittavat laitteet löytyvät SLO:n lähiverkonlaitteiden valikoimasta. Temppuileva USB -kaapeli vaihtui parikaapelimuuntimeen Projekti eteni suunnitelmien mukaan. Ainoa ongelma tuli 12 metrin USB-jatkojohdon kanssa, joka ei toiminut tallentimen kanssa. Tämäkin ratkesi, kun oikkuileva jatkojohto vaihdettiin parikaapelimuuntimeen. Analogisilla kameroilla ja kuvanjakajilla toteutettuja valvomoita on vielä paljon jäljellä. Niiden nykyaikaistaminen tulee eteen viimeistään siinä vaiheessa, kun joku komponentti hajoaa. Parempi olisi tehdä muutos ennakoivasti. Ota rohkeasti yhteyttä ja pyydä kartoitusta. SLO auttaa muutoksen suunnittelussa ja toteutuksessa.