Seppo Mustonen
aluejohtaja, Pohjois-Suomi,
Sonepar Suomi Oy
19.10.2023

Emoyhtiö Sonepar on maailman suurin sähkötarvikkeiden tukkuliike, jonka historia ulottuu yli 150 vuoden päähän. Vuonna 2022 yhtiön liikevaihto oli 32.4 miljardia ja työntekijöitä on tällä hetkellä yli 44 000.

Perinteikkäästä käsinkudontayrityksestä kuoriutui uuden ajan sähkötukku

Soneparin tarina alkaa Pohjois-Ranskasta Armentièresin kaupungista, missä maanviljelijä Henri Coisne ja belgialainen jälleenmyyjä Léopold Lambert perustivat vuonna 1867 käsinkudontayrityksen nimeltään Coisne & Lambert. Liiketoiminta kukoisti sukupolvelta toiselle, kunnes neljäs sukupolvi huomasi 1960-luvulla tekstiiliteollisuuden ajan olevan ohi.

Henri Coisnella oli visio, että tulevaisuus on sähkössä. 

Silloin johdossa olleen Henri Coisnen tehtäväksi annettiin monipuolistaa perheyritystä ja löytää uusia bisnesmahdollisuuksia kestävällä kasvulla. Coisne ymmärsi nopeasti mahdollisuudet toimia logistisena toimijana valmistajien ja sähköurakoitsijoiden välillä. Niinpä vuonna 1969 syntyi Sonepar, (Société de goce et de Participation), jonka vapaa käännös suomeksi on sähkötarvikkeiden myyntiin keskittynyt yritys.

Laajentuminen alkoi 80-luvulla

1980- sekä 1990 -luvuilla Sonepar laajeni Euroopassa sekä Pohjois-Amerikassa. Henri Coisnen tytär Marie-Christine Coisne-Roquette nousi Soneparin toimitusjohtajaksi vuonna 2001. Sitä aiemmin hän oli johtanut mm. yhtiön Yhdysvaltain toimintoja. Marie-Christine kansainvälisti Soneparin ja laajensi sitä voimakkaasti niin orgaanisesti kuin yritysostoin.

Uudella vuosituhannella Sonepar on mm. laajentunut Aasiaan sekä että Etelä-Amerikkaan. Yhtiö on kasvanut keskimäärin 9% vuosivauhtia ja se nousi maailmanlaajuiseksi markkinajohtajaksi 2010-luvulla ja maailmassa 500 suurimman yrityksen joukkoon. Edelleen tänä päivänä Sonepar on kahden perheen, eli Coisnen ja Lambertin perheiden omistama perheyritys.

Sonepar investoi voimakkaasti toimitusketjuun ja digitalisaatioon

Sonepar-konserni on yhtenäinen, digitalisaatioon ja automaatioon panostava yhtiö, joka pystyy hyödyntämään merkittävää kokoaan. Automaattivarastot varmistavat, että asiakas saa tilaamansa tuotteet oikein, oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Maailmanlaajuisesti Sonepar investoi juuri nyt useita miljardeja logistiikan ja toimitusketjun parantamiseen sekä sähköisen palvelualustan kehittämiseen.

Digitalisaatioon investoimalla pääsemme tarjoamaan asiakkaillemme parhaan monikanavaisen tilaus- ja toimitusprosessin, joka nojaa huipputeknologiaan, automaatioon sekä kestävään kehitykseen. Asiakas voi valita, käyttääkö sähköisiä kanavia vai kääntyykö Soneparin osaavan myyjän pariin.

Vuonna 2023 Sonepar on ainutlaatuisella paikalla sähköekosysteemin ytimessä

Maailman johtavana sähkötuotteiden, -ratkaisujen ja -palvelujen B2B-jakelijana yhtiön arvoissa on

  • vastuullisempi tulevaisuus,
  • kestävä kehitys,
  • pienempi hiilijalanjälki ja
  • työskentely ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Vastuullinen Sonepar-konserni johtaa esimerkillään kaikkien yhteistä matkaa kohti hiilivapaampaa maailmaa.

Tutustu Soneparin yhteiskuntavastuuraporttiin täältä.