Projektit nojaavat tavoitteellisesti pitkään ja jatkuvaan yhteistyöhön
Antti Pessa on Assemblinin sähköurakoinnin toimialajohtaja. Hänellä on takanaan jo kaksi vuosikymmentä yhteistä historiaa sekä työnantajansa että SLOn kanssa. – Asiakkaan näkökulmasta SLO on pysynyt perusluotettavana. Tukkuna SLO on pitänyt markkina-asemansa ja on edelleen yksi merkittävimmistä yhteistyökumppaneista tavarapuolella, toteaa Antti P.
SLO tarjoaa monipuolisesti myös palveluita, jotka helpottavat asiakkaiden arkea monella tapaa. Yksi merkittävä apu arjessa on nopea ja palvelualtis tarjouslaskenta. - Sillä on suuri merkitys siinä vaiheessa, kun vastauksia tai hintoja pitää saada nopealla aikataululla, muistuttaa Antti P.
Projektipäällikkö Roope Mutenia on myös pitkän linjan sähköurakoinnin ammattilainen, jolla työuraa on kertynyt pian kaksikymmentä vuotta. Olympiastadionin hankkeessa hän toimi sähkötöiden projektipäällikkönä. – Jokapäiväistä työtäni auttoi palvelualttiit ja osaavat myyjät. Kaikissa projekteissa pidän erittäin tärkeänä helposti saavutettavaa apua. Tämän merkitys korostui Olympiastadionilla konkreettisesti, koska projektissa oli erityispiirteitä, joihin ei törmää kovin usein sähköurakoinnissa. Tässä tilanteessa työnjohtajat ja nokkamiehet todella hyötyivät SLO:n tarjoamasta ulkopuolisesta ammattitaidosta, painottaa Roope.
Antti P. täydentää, että pitkäaikainen asiakassuhde ja myyjien pysyvyys on ensiarvoisen tärkeää, koska silloin kanssakäyminen on myös luontevampaa ja helpompaa. - Mielestäni palvelualttiuttakin on kiireen keskellä enemmän, kun suhde on monivuotinen. Suosimme pitkää yhteistyötä, koska siitä seuraa pelkästään hyvää. SLO:n myyntipäällikkö Antti Rantavuorikin painottaa, että sitoutuneisuus asiakkaan ja SLO:n välillä on yhteinen tavoite, koska edeltävistä projekteista voidaan ottaa oppia ja kehittää yhteistyötä jatkossa.
Suurille työmaille tarvitaan tasaista tavaravirtaa ja varmoja toimituksia
Tyypillisesti suurtyömaan fyysinen koko on sen haaste. Kun kohteissa työskentelee paljon ihmisiä ja työmaiden pinta-aloista puhutaan hehtaareina, pienetkin häiriöt tai aikataulujen muutokset kertautuvat ja kokonaisvaikutus lopussa on jo suuri. Ilman oikeanlaista varautumista työmaa saattaisi pysähtyä tavarantoimitusten aikatauluongelmiin.
Antti P. kertoo, että koko työmaa oli jaettu rakennusteknisen projektinjohtourakoitsijan toimesta kymmeneen lohkoon, joista kaikista oli laadittu omat aikataulut. Assemblinin työt jakaantuivat samalla periaatteella projektinhoitajien kesken. Lohkojen sähköasennustöistä vastasivat omien asentajien lisäksi myös aliurakoitsijat. Päivittäistä työnjohtoa suoritti neljän Assemblinilaisen lisäksi noin viisi aliurakoitsijoiden työnjohtajaa.
Odottaminen on kallista, joten pysähdyksiä haluttiin välttää. Kun homma eteni tavaran saatavuuden puolesta sujuvasti, jäi turha odottelu vähemmälle ja uuteen vaiheeseen siirtyminen onnistui saumattomammin riippumatta siitä, miten lohkojen työt edistyivät suhteessa toisiinsa.
Hankkeen kokonaislaajuus oli 90 000 bruttoneliötä ja työmaan päivittäinen vahvuus 700 henkilöä.
Varastointipalveluilla on tärkeä rooli projekteissa
Tässä projektikaupassa SLO:lta toimitettiin pääpottina valaisimet ja niiden lisäksi kaapeleita, kaapeliteitä ja asennustarvikkeita. Lisäksi SLO:n myyjä valitsi yhdessä asiakkaan kanssa kokonaisuutta tukevia ja toimintaa helpottavia palveluita.
Olympiastadionin projektissa käytössä oli välivarastointi SLO:n logistiikkakeskuksessa ja kaupintavarasto työmaalla. Nämä toivat juuri sitä kaivattua joustoa, jolla projektinhallinta oli helpompaa. - Välivarastointi on hyvä, koska siinä asiakas voi tilata tuotteet ennakkoon ja pitkien toimitusaikojen synnyttämät ongelmat vältetään, muistuttaa SLO:n Antti R.
Välivarastointi on järkevä valinta myös siksi, että esimerkiksi kaapelit ja valaisimet vaativat paljon varastointitilaa ja kohteessa saattaa olla rajalliset varastointitilat. Esimerkiksi Stadionin työmaalle meni lähes 350 km erilaisia kaapeleita ja yli 5 500 valaisinta. -Välivarastointi oli äärimmäisen tärkeässä roolissa tässä projektissa, painottaa Antti Pessa.
Stadionin työmaalla perustuotteistoa ylläpidettiin kaupintavarastossa. Päivittäin tarvittavat pientarvikkeet olivat joustavasti noudettavissa työmaalla sijaitsevasta kontista tarpeen mukaan. Kaupintavaraston etuja ovat varman saatavuuden lisäksi lyhyt toimitusaika ja pienempi hävikki. Kun ei tarvitse tilata ylimääräisiä tuotteita paikkaamaan hävikkiä, syntyy kustannussäästöjä.
SLO:n Tuomas Jokisen vastuulla oli kaapeleiden, kaapeliteiden ja asennustarvikkeiden välivarastoinnin sekä tilauslajittelun hallinnoinnin lisäksi, että kaupintavaraston valikoima pysyi koko projektin ajan tasalla.
Tilauslajittelu apuna työmaalohkojen toimituksissa
Hankkeen kokonaislaajuus oli kenttäalue sekä katsomot mukaan luettuna hengästyttävät 90 000 bruttoneliötä ja työmaan päivittäinen kokonaisvahvuus oli kaikki alueella liikkuvat ihmiset huomioiden 700 henkilöä. Assemblinilta ja näiden alihankkijoilta projektiin osallistui yhteensä noin 150 henkilöä. Koska Olympiastadionin työmaa oli laaja ja työntekijöitä alueella liikkui paljon, oli erittäin tärkeää, että tavara ja tarve kohtasivat. Tilauslajittelu osoittautui tässä toimivaksi ratkaisuksi.
- Kun pakkauksiin merkittiin työmaan lohkotiedot ja vastaanottaja, toimitukset ohjautuivat viitetietojen avulla oikein. Jos tuotteiden tilauksessa ja varastoinnissa olisi käytetty normaalia toimintatapaa, jossa tilausta ja kuormaa ei kohdisteta, metsään olisi menty ja pahasti, painottaa Roope.
Antti P. kertoo, että Tilauslajittelun tapainen toimitus on ollut aikaisemminkin käytössä, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun sitä hyödynnettiin tässä mittakaavassa. – Hyvin toimi, ynnäävät sekä Antti P. että Roope.
- Vaikka olemme suurin sähkötarvikkeiden toimittaja, meillä on myös kattava valikoima eri kokoisiin projekteihin sopivia lisäarvopalveluita.
Antti Rantavuori, myyntipäällikkö SLO Oy.