Tyypillisesti moottoria tilattaessa asennusasennoksi oletetaan vaaka-asento, joko tassuilla (IMB3/IM1001) * tai laipalla (IMB5/IM3001) *, jollei muuta ole tilauksella mainittu. Voiko tällaisen moottorin sitten asentaa esimerkiksi pystyasentoon akseli alas- tai ylöspäin? Pääsääntöisesti kyllä voi, kunhan muutama asia huomioidaan.
Kosteuden poisto eri asennusasennoissa
Tyypillisesti ABB:n moottori on varustettu kosteudenpoistorei’illä rungon alaosassa. Jos moottori on tilattu vaaka-asenteisena, toimitetaan moottori molemmat reiät auki asennossa, jotta mahdollisesti moottorin sisälle muodostunut kosteus pääsee poistumaan rungosta.
Jos tällaisen moottorin sitten asentaa akseli alaspäin, täytyy ylempi reikä tulpata, jottei mahdollinen kosteus pääse sisään reiän kautta ja vastaavasti alempi reikä jättää auki, jolloin kosteus pääsee poistumaan rungosta.
Suojaa myös tuuletin
Akseli alaspäin asennetulle moottorille tulee myös tuulettimen päähän muistaa asentaa suojahattu (tilattavissa ABB:ltä lisävarusteena) tai muu mekaaninen suoja, jolla vierasesineiden ja nesteiden tunkeutuminen tuulettimeen estetään.
Laakereiden elinikä ja voiteluvälin nyrkkisääntö
Jos moottori on varustettu jälkivoideltavilla kuulalaakereilla, täytyy moottorin asennusasento huomioida voiteluvälejä mietittäessä. Jos vaaka-asenteiseksi tarkoitettu moottori asennetaan pystyasentoon, nyrkkisääntönä on, että voiteluväli täytyy puolittaa arvokilven tai moottorimanuaalin antamaan arvoon verrattuna. Jos laakereita ei voidella tarpeeksi usein ja oikealla rasvamäärällä, lyhentyy laakereiden elinikä merkittävästi.
Kun moottorissa on normaalista poikkeava laakerointi
Jos moottorissa on jotkin muut kuin normaalit kuulalaakerit, esimerkiksi rullalaakeri D-päässä, on asennusasennon muutos hyvä tarkistaa ABB:ltä, jotta voidaan varmistaa, että moottorin laakerointi toimii myös asennusasennon muutoksen jälkeen.
*Moottorin asennusasento ilmoitetaan ns. IM-koodilla, joka on IEC standardin määrittämä, kaikilla moottorivalmistajilla yhtenevä tapa ilmoittaa moottorin suunniteltu asennusasento.
Moottoreiden hyötysuhteen parantaminen on erinomainen keino vähentää maailmanlaajuista energiantarvetta, joka taas itsessään vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja keventää alati nousevaa painetta uusiutuvan energian tuotannolle.