Monipuoliset jakelureitit parantavat energiaturvallisuutta
Kaasuputki on EU:n hanke, joka mahdollistaa Baltian maiden ja Suomen kaasumarkkinoiden yhteen liittämisen ja Suomen yhdistymisen EU:n energiamarkkinoihin. Hankkeen yhtenä tavoitteena on parantaa Suomen ja Itämeren alueen energiaturvallisuutta sekä edistää huoltovarmuutta.
SAIPU valittiin kilpailutuksella rakennussähköurakoitsijaksi ja sopimus Baltic Connector Oy:n kanssa allekirjoitettiin kesällä 2018. Eurooppalaisestikin merkittävä projekti suunniteltiin tarkasti ja rakennussähköurakointi alkoi vuoden 2018 lopulla. SLO valittiin kilpailutuksella projektiin sähkötarvikkeiden toimittajaksi. SLO:lta tulee projektikohteeseen kaapelit, kaapelihyllyt, valaisinripustuskiskot ja valaisimet. Tuotteiston toimitusaikataulu suunniteltiin ja verkkokaupan käyttötapa mietittiin projektin tarpeiden mukaan.
Verkkokaupan tili yhdistää sovitut hinnat ja projektit
Mikä tekee verkkokaupasta Inkoon projektissa erityisen, on sen käyttötapa. Äkkiseltään itsestään selvältä ja ehkä jopa arkiselta vaikuttava palvelu - verkkokauppa - onkin monipuolinen ja mukautuva projektityökalu.
Heti yhteistyön vahvistuttua SLO:n verkkokauppaan avattiin projektikohtainen asiakastili, joka on itsenäinen urakoitsijan omasta asiakastilistä. Tätä toimintamallia käyttävät etenkin suuret toimijat, joilla on samanaikaisia työmaita ja hankintojen tulee kohdistua sovituilla hinnoilla oikeille projekteille.
Erillinen työmaatili sopii kaasukompressoriaseman rakennusprojektiin, koska verkkokaupan käyttäjiä on rajatusti. Käytännössä isot tilaukset tekee projektipäällikkö ja pienempien tavaroiden hankinnasta vastaa työmaan kärkimies. SAIPUn projektipäällikkö Jaakko Uutela kehuu, että SLO:n kanssa projektikohtainen laskutus saatiin sovittua erittäin sujuvasti.
- Verkkokauppa on paikoittain soittamista nopeampi tapa tilata.
Jaakko Uutela, projektipäällikkö SAIPU Oy.
Verkkokauppa kevensi työmaavarastointia
Verkkokauppa on auttanut SAIPUa tehostamaan myös varastointia. Aikaisemmin SAIPU käytti enemmän omia työmaavarastoja, mutta on SLO:n kanssa asioidessaan voinut luopua osasta varastoja, koska tilaaminen on verkkokaupan kautta helppoa ja toimitukset laadultaan hyviä. Kun yleisimpiä tuotteita saa jo seuraavaksi päiväksi, kaasukompressoriaseman työmaallakin on riittänyt pienimuotoinen varastointi.
Yhteistyön juuret ulottuvat 1980-luvulle
Nykyinen SAIPU on yksi SLO:n vanhimpia asiakkuuksia. Yhteinen tekeminen on alkanut jo 1980-luvulla silloisen Sähköpalvelu Oy Timo Kurjen kanssa, josta vuosien saatossa tuli osa Hartela Talotekniikkaa. Yritykseen kuului lisäksi Turun Valo ja Voima Oy ja Saipu Oy. Näiden kolmen yritysten fuusioituessa vuonna 2014 syntyi nykyinen SAIPU Oy, jonka kanssa SLO tekee yhteistyötä.
Tutut myyjät ovat tekemisen vankka kivijalka
Luottamukselle rakennettu, pitkä asiakassuhde luo tukevan perustan SAIPUn ja SLO:n yhteistyössä. Asiakasvastaavana toimii Konalan myymälän myyntipäällikkö Jorma Heijari 30 vuoden työkokemuksella ja valaisinasioissa SAIPUa palvelee avainasiakasmyyjä Mikael Schmidt. ‑Kun on tuttuja henkilöitä, tiedän heti keneen ottaa yhteyttä kysymysten kanssa, kiteyttää Jaakko.
Vuosien aikana vahvaksi muodostunut asiakassuhde on auttanut Inkoonkin projektissa oikeiden ratkaisujen löytämistä. Kaasuasemalla on esimerkiksi räjähdysvaarallisia tiloja ja tämä on täytynyt huomioida tuotevalinnoissa ja rakentamisessa. Asiakkaansa tuntevan myyjän on helppo suositella oikeita ratkaisuja.
Jaakon kolme vinkkiä kansainvälistä projektia suunnittelevalle
- Huomioi toimitusajat suunnittelussa.
Toimitusajat tuotteilla voivat olla pitkät. Erityisesti valaisimien kanssa voi tulla yllätyksiä.
- Huomioi projektikohteen erityispiirteet.
Kaasuasemalla on räjähdysvaarallisia tiloja ja tämä on täytynyt huomioida suunnittelussa, ratkaisuissa ja tuotevalinnoissa.
- Isoissa urakoissa mieti vastuujako ja huolehdi avoimesta kommunikaatiosta.
Kun samaa urakkaa tekee useampi urakoitsija, syntyy tekemisessä helposti päällekkäisyyksiä. Vältä kaksinkertainen työ hyvällä kommunikaatiolla.